h

LAAT DE GOEDERENTREINEN VAREN!

17 mei 2010

LAAT DE GOEDERENTREINEN VAREN!

De regering wil het aantal personentreinen in de Randstad verhogen. Daarvoor moeten 72 tot 90 goederentreinen van het spoor in de Randstad verdwijnen. Die treinen gaan nu via Gelderland en Overijssel naar Duitsland rijden. Dat zorgt voor extra problemen: dorpen die slechter bereikbaar worden, gesloten spoorbomen en spoorbruggen die niet lang genoeg open kunnen om rivierschepen door te laten. En natuurlijk overlast van trillingen en geluid waar buurtbewoners last van hebben. De SP vindt dat die goederentreinen moeten gaan varen: niet meer goederenvervoer per spoor maar via de binnenvaart. Want 72 tot 90 extra goederentreinen per dag? Dat spoort niet!

Wat speelt er?
De overheid wil meer treinen in de Randstad laten rijden. Treinreizigers krijgen daardoor zes keer per uur een treinverbinding. Daarvoor moeten er goederentreinen worden verplaatst. Die goederentreinen gaan dan via de Ijssellijn (de spoorlijn Elst-Deventer) en Twentelijn (Deventer-Oldenzaal) rijden. Minister Eurlings heeft al gezegd dat gevaarlijke stoffen ook via deze spoorlijnen mogen worden vervoerd. De Tweede Kamer heeft met de eerste plannen ingestemd. Voor de plannen is 2,9 miljard euro beschikbaar.

Wat wil de SP Zutphen?
De goederentreinen kunnen hier niet gaan rijden. Zij zorgen voor veel overlast en maken dorpen en stadswijken slechter bereikbaar. Zij nemen ook de ruimte voor nieuwe treinverbindingen weg. De vracht van de goederentreinen kan ook prima door de binnenvaart worden vervoerd. Binnenvaartschippers hebben veel moeite om het hoofd boven water te houden. Zij kunnen snel en milieuvriendelijk hun vracht vervoeren. Daarom moeten de regering, gemeenten en provincies geld steken in betere binnenvaarthavens en goede bevaarbaarheid van de Rijn, de Ijssel en de grote kanalen zoals het Twentekanaal. De SP verwelkomt daarom het gemeentelijk initiatief om een haalbaarheidsonderzoek te financieren naar een containerterminal bij Fort de Pol. Daarnaast zijn we ons aan het beraden met GroenLinks en de Stadspartij in Zutphen over verdere stappen.

De nieuwe regering en Tweede Kamer moeten over dit plan beslissen. Zij moeten de knoop doorhakken. In deze tijd van bezuinigingen kan het geld beter worden gestoken in de binnenvaart en niet in allerlei lapwerk. Laat de goederentreinen varen. Meer informatie op: https://sp.nl/nieuws/actie/betuwelijn/betuwelijn.stm

U bent hier