Van de Fractie : Lilian plaats vraagtekens bij het collegeakkoord

26 mei 2010

Van de Fractie : Lilian plaats vraagtekens bij het collegeakkoord

Lilian Steenvoort, fractievoorzitter van de SP, heeft tijdens de presentatie van het collegeakkoord 2010-2014 in de raad vraagtekens geplaatst over de effectiviteit en kwaliteit van wijkaanpak in Zutphen. Het nieuwe college claimt namelijk dat de aanpak onder het oude college zich intussen wel bewezen heeft. Zij bestrijdt dit en verwijst naar een onderzoek naar geldstromen in de Zutphense sociale hoek, dat door het bureau Berenschot vorig jaar werd gepubliceerd:

• In Zutphen wordt 43 procent minder geïnvesteerd in volwassenen-educatie dan in vergelijkbare gemeentes.
  • Er wordt 38 procent minder in maatschappelijke begeleiding en advies geïnvesteerd.
  • Er wordt 19 procent minder geïnvesteerd in sociaal cultureel werk.

Deze financiële realiteiten vertalen zich helaas in zeer onplezierige feiten voor de burgers, stelt zij. Zo gaat in de wijk Noordveen bijvoorbeeld maar 45 procent van de peuters naar een speelzaal en neemt vereenzaming van alleenstaande ouderen hand over hand toe. Ter illustratie haalde ze recente GGD-cijfers aan die stellen dat in de wijk Waterkwartier 48 procent van de ouderen is vereenzaamd.

Lilian verwelkomde de vorming van het nieuwe college en beloofde dat de SP haar oppositierol in de raad kritisch zal blijven spelen. Ook beloofde ze dat de SP waar nodig, binnen en buiten de raad allianties zal vormen om armoede en uitsluiting te bestrijden en de vooruitgang van Zutphen te bevorderen.