Van de Fractie : Succesvolle actie van politiek actieve jonge skaters

26 mei 2010

Van de Fractie : Succesvolle actie van politiek actieve jonge skaters

Voordat het nieuwe college werd geïnstalleerd, nam de raad met algemene stemmen de door de SP-fractie en het CDA Zutphen Warnsveld ingediende motie “Skatepark De Canyon” aan.

ROOD, de jongerenafdeling van de SP Zutphen, had als eerste klachten over het gebrek aan verlichting en bankjes en overvolle vuilnisbakken gesignaleerd. Samen met de gebruikers van de populaire baan werd er een petitie georganiseerd, en met de hulp van de SP werd op de markt, tijdens een spectaculaire skate- en BMX-demonstratie, het winkelend publiek gevraagd om de petitie te tekenen.

Na overleg tussen ROOD en de SP-fractie werd een motie opgesteld, waarin het college werd gevraagd maatregelen te nemen om de problematiek aan te pakken. Jason van der Zeeuw, lid van ROOD Zutphen bood namens de gebruikers van de skatebaan de petitie aan aan de gemeenteraad tijdens de forumvergadering van 10 mei. Tijdens de forumvergadering werd het al snel duidelijk dat de meerderheid van de raad de motie wilde ondersteunen. PVDA-wethouder Rik de Lange gaf daarom aan dat het college de motie zou overnemen (=steunen) in de volgende raadsvergadering mits de tekst een beetje zou worden aangepakt. Dit gebeurde; en op 25 mei tijdens de laatste vergadering van het oude college in de Burgerzaal van het oude stadshuis nam de raad de motie aan.

In samenspraak met de jeugdige gebruikers en omwonenden worden de problemen nu opgelost.
Voor de jeugd in Zutphen is dit een uitstekende les. Problemen kunnen aangepakt worden als je potentiële medestanders organiseert en gezamenlijk een plan ontwikkelt om het probleem aan te pakken.

Ben je jong en de problematiek van de jongeren in Zutphen beu? Word lid van ROOD en doe er wat aan! Voor foto’s gaan naar http://www.flickr.com/photos/49807101@N05/show/ en voor meer informatie naar /rood/.