h

Van de regen in de drup

22 mei 2010

Van de regen in de drup

Hoewel iedere werknemer op Het Plein natuurlijk zijn best doet om de burger in nood goed van dienst te zijn, komen we via de SP-hulpdienst vaak schrijnende voorbeelden tegen van hoe het niet moet. Problemen beginnen vaak klein. Zo ook in de volgende situatie.

Het gaat hier om een net gescheiden moeder, die in 2008 op advies van de politie uit een naburige gemeente, vanuit een gewelddadig huwelijk naar Zutphen is verhuisd. Zij komt zonder inkomsten, met twee kinderen in een flat terecht en heeft als enige huisraad een matras. Het Plein was zo vriendelijk Ieder1 een huurvoorschot te geven, waarop het woonbedrijf de schimmelige en slecht onderhouden flat aanbood. De Plein-consulent die dit regelde, startte ook meteen een bijzondere bijstandaanvraag, regelde toegang tot de voedselbank en een klein voorschot. Daarna vindt de consulent elders werk, maar haar cliënt wordt daar niet over ingelicht. Zij loopt intussen meerdere malen naar Het Plein op en neer (er is geen geld voor een beltegoed) om een afspraak te maken met haar consulent, die maar niet bereikbaar is. Ze krijgt herhaaldelijk het advies om telefonisch een afspraak te maken en haar lontje wordt na ieder onsuccesvol bezoek een stukje korter. Er is geen geld en haar ex-man werkt niet mee met delen van huisraad of het afgeven van paperassen die ze nodig heeft om de bijzondere bijstandaanvraag te onderbouwen. Eind januari 2009 wordt deze aanvraag officieel door Het Plein “buiten behandeling gesteld” omdat de cliënt faalde de door Het Plein gewenste gegevens aan te leveren. De enige beschikbare sociale raadsman in Zutphen ontraadde de vrouw echter in beroep te gaan tegen deze idiote beschikking, maar was wel zo vriendelijk om haar met het indienen van een verkorte bijzondere bijstand-aanvraag te helpen. Deze werd in de derde week van februari ingediend en uiteindelijk eind mei 2009 toegekend. Zes maanden onzekerheid en armoede, veroorzaakt doordat men verzuimde de cliënt te waarschuwen dat haar dossier was overgedragen aan een andere consulent! Nu heeft de vrouw gelukkig weer parttime werk gevonden en is dus niet meer voor 100 procent afhankelijk van “steun” van Het Plein. Maar haar uitkering wordt nog steeds stevig gekort. Het voorschot van de gefaalde eerste aanvraag moet terugbetaald worden en het aflossen van de 5 maanden huurschuld die door het geklungel op Het Plein is veroorzaakt, maakt het nog steeds moeilijk voor haar. Een professionele organisatie die claimt “zorg op maat” te leveren, krijgt voor de hier beschreven en door ons geverifieerde situatie zeker geen schoonheidsprijs. Het is onbegrijpelijk dat Het Plein in een duidelijk noodgeval als dit, niet direct de huur, gas, water en elektra regelde, totdat de bijstandsaanvraag was goedgekeurd. Door het slechte advies van de sociale raadsman wordt en het voorschot van december 2008 en de huurkosten gemaakt van december 2008 tot en met februari 2009, door Het Plein nu als schuld aangemerkt, alsof Het Plein voor deze periode geen zorgplicht had en de cliënt en haar kinderen van lucht had moeten kunnen leven.

Wilt u ook uw ervaring met ons delen, email hulpdienstzutphen@sp.nl

U bent hier