Bewoners seniorenwoningen Scheurkamp Bieshorstlaan in hoger beroep?

7 augustus 2010

Bewoners seniorenwoningen Scheurkamp Bieshorstlaan in hoger beroep?

Van de SP Hulpdienst:

De rechtbank in Zutphen heeft op 27 juli 2010 de vordering van de bewoners van de seniorenwoningen tegen de Stichting Woningbedrijf Warnsveld afgewezen op de technische grond dat de dagvaarding te laat (26 augustus 2009) was ingediend. Het feit dat de initiatiefgroep van de bewoners reeds op 21 juli 2009 het woonbedrijf officieel hadden laten weten niet met de sloopplannen in te stemmen, is helaas niet door de rechter in overweging genomen.

Hoewel de rechter dus niet inhoudelijk ingaat op de vordering, geeft hij in zijn vonnis wel aan dat er inhoudelijke redenen zijn die gebruikt kunnen worden in een hoger beroep. Zo benadrukt hij dat de senioren monddood zijn gemaakt door de eengezinswoningen en seniorenwoningen als een bouwkundige eenheid te beschouwen. De rechter gaat zelfs zo ver dat hij in het 6 pagina tellende vonnis zegt dat “de stelling dat de renovatie geen bouwkundige eenheid betreft niet van grond ontbloot is.” Hiermee onderschrijft de rechter dus wat de bewoners en de SP van het begin af aan geïrriteerd heeft, i.e. de hele maskerade waardoor naar buiten toe de valse indruk wordt gewekt dat het inspraakproces democratisch is georganiseerd en netjes is verlopen, terwijl de kaarten al gestoken waren tegen de senioren voordat het spel begon.

De hoogbejaarde eisers overwegen nu om tegen dit vonnis in beroep te gaan.