h

SP stelt vragen over afspraken tussen Gemeente en Kloppers

14 december 2010

SP stelt vragen over afspraken tussen Gemeente en Kloppers

De SP-fractie gaat vragen stellen aan het college over de naleving van de schriftelijke afspraken die huisjesmelker Kloppers met de gemeente maakte in 2008 over de afvalstoffenheffing. Dat doen zij naar aanleiding van het recente onderzoek naar huisjesmelkers dat ROOD, de jongerenvereniging van de SP de afgelopen weken heeft gehouden. Dhr. Kloppers werd tijdens deze actie uitgeroepen tot de Zutphense ‘Huisjesmelker-van-het-Jaar’.

Typerend voor ‘de Klopperspanden’, zoals ROOD ze noemt, is onder andere de slechte afvalvoorziening. Huurders hebben geen afvalpasje, waardoor ze hun afval niet in de daarvoor bedoelde containers kunnen gooien. Het gevolg daarvan is dat de huurders van De Klopperspanden vaak gedwongen zijn hun afval illegaal te dumpen. Als ze hun afval niet goed controleren op adresgegevens, is een torenhoge boete het gevolg. Zie de foto voor het onvermijdelijk resultaat.
Vuilnis van de klopperspanden
“Wij willen ons afval helemaal niet naast de containers dumpen. Als we een pasje hadden gooiden we het er wel in, maar dat hebben we niet. Terwijl we wel afvalstoffenheffing betalen!” aldus één van de huurders.

De huurders moeten wel afvalstoffenheffing betalen maar kunnen hun afval niet kwijt. Omdat Berkel Milieu de groene containers van de Kloppers panden niet leegt, kunnen de kamerbewoners hun afval ook niet gescheiden aanleveren. De zwartje kratjes voor de melkpakken en lege flessen ontbreken ook in de meeste Klopperspanden. De gratis plasticzakken om plasticafval aan te leveren worden door Kloppers niet aan zijn kamerbewoners beschikbaar gesteld.

Kloppers heeft in 2008 met de gemeente afgesproken dat hij de vaste afvalkosten aan de gemeente betaalt. Dat blijkt uit een brief die de gemeente op 11 december 2008 naar Kloppers stuurde en die in handen is van de SP. In de brief wordt ook de afspraak gemaakt dat de variabele kosten door de huurders zelf betaald gaan worden door middel van muntgeld. Dat kon uiterlijk vanaf medio april 2009, zo staat in de brief, maar dit is nog steeds niet het geval.

Huurders van Kloppers krijgen tóch een rekening van de gemeente, tegen alle gemaakte afspraken in. De huurders moeten dus dubbel betalen voor hun afvalkosten: enerzijds aan Kloppers, anderzijds aan de gemeente. Een van de kamerbewoners heeft hierover een brief geschreven aan de gemeente. “Ik begrijp werkelijk niet waarom de gemeente zowel van de huiseigenaar, als de huurders het vast recht in rekening brengt” schrijft hij in de brief.

“Wij weten niet bij wie de fout ligt,” aldus Lilian Steenvoort, fractievoorzitter van de SP, “misschien worden de afspraken die de gemeente met Kloppers in de brief van 11 december 2008 heeft gemaakt, helemaal niet nageleefd. In dat geval betaalt Kloppers helemaal niets aan afvalstoffenheffing aan de gemeente en is de huurprijs misschien wel wettelijk te hoog”. Het is best aannemelijk dat dit laatste het geval is, omdat de huurders immers nog steeds niet met muntgeld hun variabele kosten kunnen betalen, terwijl dat volgens diezelfde brief al medio april 2009 geregeld had moeten zijn. Als het variabele deel niet met muntgeld betaald kan worden, moeten Kloppers en de gemeente er maar voor zorgen dat iedere kamerbewoner een pasje krijgt, net zoals de andere inwoners van Zutphen vindt de SP. “Maar het is onacceptabel dat de gemeente de rekening voor het niet nakomen van de afspraken nu bij de kamerbewoners legt.” Aldus Steenvoort.

Om opheldering te krijgen over dit probleem stelt de SP vragen aan het college over de naleving van de afspraken uit de brief van 11 december 2008. “Hoe dan ook,” stelt Steenvoort “die bewoners moeten snel de mogelijkheid krijgen om hun afval kwijt te kunnen. Dit zijn middeleeuwse toestanden.”

U bent hier