Inperking van de macht van de aandeelhouders

30 april 2011

Inperking van de macht van de aandeelhouders

Zeven vertegenwoordigers van de SP-Zutphen bezochten op 16 april de regioconferentie in Arnhem. Bezoekers van de goed bezochte regiovergadering kregen in de ochtend kans om met de vijf “nieuw” gekozen leden van de SP-Statenfractie kennis te maken. De middag werd voornamelijk gebruikt om de reacties en opinies van de SP-afdelingen in Gelderland en Overijssel te inventariseren op een recente SP-scholingskrant over de financiële crisis. Dit gedeelte van het programma werd ingeleid door Dennis de Jong, de SP-lijstaanvoerder in het Europese Parlement.

Inperking van de macht van de aandeelhouders, is een van de onderdelen uit een 30 punten plan van de SP om het mondiaal financieel economische systeem te hervormen. Een praktische maatregel die dit doel daadwerkelijk kan bereiken werd vanuit Zutphen voorgesteld. Het voorstel betreft het lobbyen voor de instelling van een 12-maanden moratorium op de doorverkoop van aandelen. Deze maatregel zal speculatie tegengaan. Door het introduceren van dit moratorium zullen bedrijfsmanagers zich minder zorgen hoeven te maken over wat hun aandeel op de markt doet. Ze kunnen zich concentreren op datgene waarvoor ze zijn ingehuurd. Het aanwenden van het door aandelenuitgifte verworven bedrijfskapitaal, om het product of de dienst van het bedrijf winstgevend op de markt te zetten.

Een dergelijk moratorium zal zowel het handelsvolume als de risico´s die nu genomen worden op de aandelenmarkt aanzienlijk reduceren. En beursgenoteerde bedrijven zullen minder vatbaar worden voor vijandige overnames door avonturiers, die uit zijn op korte termijn-winsten. De hoogte van de fluctuaties in de koersen van de aandelen zullen evenredig zijn met de daadwerkelijke economische prestaties van de beursgenoteerde bedrijven, en stabieler en beter voorspelbaar worden. “We verwachten dat de transparantie van de financiële markt hierdoor aanzienlijk zal toenemen” verklaarde de indiener van dit idee desgevraagd. Het is een “back to basics-maatregel", die veel lucht uit de financiële markt zal halen. Het risico op het ontstaan van “zeepbellen” zoals destijds met de dot com hype, zal zo tot bijna nul worden teruggebracht.