Zonnepanelen en risicomanagement

4 april 2011

Zonnepanelen en risicomanagement

Van de fractie: Op maandag 11 april komen het beleidsplan Zutphen Energieneutraal en het bijbehorend uitvoeringsprogramma voor 2010-2013 opnieuw aan de orde in de raad. Een duur onderdeel van dit plan is het “ja” zeggen tegen een investering van € 346.000,- om 700 m2 zonnepanelen op de daken van gemeentepanden te plaatsen.

In de achtergrond-informatie die aan de raad is verstrekt, wordt gesteld dat dit een energiebesparing van €12.000,- per jaar gaat opleveren. Verder staat in deze tekst dat, indien de gemeente in aanmerking komt voor een SDE-subsidie, er een jaarlijkse teruglever-vergoeding van €31.000,- kan worden ontvangen. Hiermee wordt (de valse) suggestie gewekt dat deze ± 3½ ton investering, jaarlijks €43.000,- aan inkomsten gaat opleveren. Dit zou inhouden dat de terugverdientijd voor de investering slechts ± 8 jaar is.

Toen dit voorstel in het forum besproken werd, vroeg de SP, die natuurlijk en een voorstander is van duurzame energie, maar ook vindt dat de forumleden en de raadsleden correct en integer geïnformeerd moeten worden door het college, aan de wethouder hoe waarschijnlijk het is dat de SDE-subsidie ook daadwerkelijk beschikbaar komt. Als deze subsidie namelijk niet beschikbaar is, komt de terugverdientijd op maar liefst op 29 jaar te staan, in plaats van 8 jaar. Uit het antwoord op onze vraag in het forum bleek dat de kans om de voorgespiegelde subsidie van €31.000,- per jaar te krijgen, niet erg hoog wordt ingeschat door het college. Tijdens de vergadering zelf was er echter geen tijd meer over om te vragen waarom het college het dan nodig had gevonden deze misleidende informatie in de argumentatie voor dit voorstel op te nemen. ..

Dat de SDE-subsidies voor zonnepanelen niet meer verstrekt zullen worden, was in feite al lang bekend. Toen deze subsidiepot op 31 juni 2010 even openging, was het beschikbare geld binnen één dag overtekend. In december 2010 was het bekend dat minister Maxime Verhagen voor 2011 geen SDE-subsidies voor zonnepanelen beschikbaar zou stellen.

De SP-fractie vindt het zorgwekkend dat het college de misleidende argumentatie voor SDE-subsies handhaaft, zelfs nadat het college desgevraagd heeft toegegeven dat de voorgespiegelde kansen op het binnenhalen van SDE-subsidie voor de 700 m2 zonnepanelen nihil zijn.

Gezien de grote tekorten waarmee Zutphen te kampen heeft, is het goed inschatten van de financiële risico’s van het beleid van het college terecht een zeer belangrijk aandachtsveld geworden van de forumleden en de raadsleden. Het hierboven beschreven incident geeft duidelijk aan hoe het college in Zutphen, schijnbaar bewust, zaken mooier voorstelt dan ze in werkelijkheid zijn. De SP is niet de enige die over de kwaliteit van de informatie-voorziening en de financiële rapportage van het college klaagt. Zowel de Provincie als de Rekenkamercommissie heeft serieuze tekortkomingen op dit vlak gesignaleerd. Het verschil tussen de voorgespiegelde terugverdien-tijd van 8 jaar en de waarschijnlijke terugverdientijd van 29 jaar is voor iedere serieuze investeerder groot genoeg om een financieringsbesluit te heroverwegen.

De forumleden en de raadsleden in Zutphen kunnen geen goed gefundeerde beslissingen over deze investeren nemen, als het college de mogelijke terugverdientijd van de investeringen totaal anders voorspiegelt dan dat ze in werkelijkheid zijn. Als de forum- en de raadsleden daadwerkelijk iets aan risico-management willen doen, moeten ze allereerst van de wethouders eisen dat deze de juiste informatie verstrekken.