Alpha-hulpen terug van weggeweest?

16 mei 2011

Alpha-hulpen terug van weggeweest?

Een van de geplande bezuinigingsmaatregelen van de gemeente Zutphen is het opnieuw invoeren van de alpha-hulpen in de thuiszorg. Alfahulpen zijn ZZP’ers, een afkorting van Zelfstandige Zonder Personeel, door cynici ook wel Zelfstandigen Zonder Poen genaamd.

ZZP'ers zijn stukken goedkoper dan werknemers die via een thuiszorgorganisatie werken. Werknemers bij een thuiszorgorganisatie hebben recht op vakantie, zij hebben recht pensioensopbouw en een CAO. ZZP’ers hebben dat niet, en zijn daardoor veel goedkoper. Hoeveel goedkoper? Zutphen hoopt door deze bezuinigingsmaatregel alleen al in 2014 maar liefst € 313.198,00 te besparen. Dat klopt de gemeente dus uit de zakken van de werkers in de thuiszorg!

Iedereen die bekend is met de recente geschiedenis van de thuiszorg, kan zich de vreselijke verhalen herinneren van thuiszorgmedewerkers die tijdens het laatste Balkenende kabinet gedwongen werden om hun baan en zekerheid op te geven. Vervolgens werden zij als zelfstandig ZZP’ers door diezelfde thuiszorgorganisatie ingehuurd om voor minder geld en met minder rechten het zelfde werk te doen, nu als ZZP’er.

Binnen de kortste keren regende het klachten:

• de ZZP'ers moesten zelf maar vervangers regelen tijdens hun vakantie tijd. Vaak lukte dit niet en dan zaten hun cliënten zonder zorg
  • een zieke ZZP’er krijgt niet betaald en kan dus op den duur z'n rekeningen niet meer betalen.

Er is weinig fantasie voor nodig om je de ellende die Balkenende c.s. veroorzaakten in de thuiszorg voor te stellen. Na de nodige landelijke protesten, ontving de SP genoeg steun in de Tweede Kamer voor een amendement dat het gebruik van alpha-hulpen via thuiszorgorganisaties verbood. Sindsdien is het gelukkig een stuk rustiger geworden aan het thuiszorg front.

Het college in Zutphen bestaat uit vertegenwoordigers van de PvdA, de Stadspartij, D'66 en GroenLinks. Als dit college zijn zin krijgt, wordt de klok weer teruggedraaid en gaan er toch weer ZZP'ers (alpha-hulpen) in de thuiszorg werken. Hoewel het college zelf zegt dat de belastingsdienst of het Rijk misschien tegen deze herintroductie van alpha-hulpen is, schijnt het doelbewust voor dit risico te kiezen. Het college van Zutphen speelt op deze manier met de belangen van de zeer laagbetaalde medewerkers in de thuiszorg en hun hulpbehoevende cliënten. Schandelijk! Je hoeft waarachtig niet helderziende te zijn om te voorspellen waar dit toe gaat leiden.

De SP stemt tegen deze maatregel. Het is jammer dat ook het college in Zutphen de rekening voor de bezuinigingen bij de zwakste groepen wil leggen. Als het college zijn zin krijgt, kan de SP binnenkort het Meldpunt Thuiszorg weer openen.