h

Hertoetsingproces duurt veel te lang

29 oktober 2011

Hertoetsingproces duurt veel te lang

Van de SP Hulpdienst: In december vorig jaar maakte we al melding van de gemeentelijke plannen om het kwijtscheldingsproces van gemeentelijke belastingen in Zutphen voortaan landelijk te gaan regelen. Iedereen die op het sociaal minimum zit, zo’n 30 procent van de bevolking, had en heeft in principe recht op kwijtschelding. Mede dankzij de inspanning van de SP was het systeem destijds goed geregeld. Als iemand eenmaal kwijtschelding ontving, werd dit jaarlijks automatisch verlengd, zolang iemands inkomenspositie niet veranderde.

We waarschuwden toen ook al dat de noodzakelijk geachte hertoetsing van alle gegevens betekende dat 30 procent van de bevolking opnieuw kwijtscheldingverzoeken zou moeten indienen, en spraken de twijfel uit of het ambtelijk apparaat hiervoor wel voldoende capaciteit had.

Eind februari dit jaar ontvingen alle ontvangers van een AOW – of bijstandsuitkering, een zogenaamde “verkorte aanvraag kwijtschelding gemeentelijke belastingen”. In het begeleidend schrijven bij de verkorte aanvragen werd door de gemeente gesuggereerd dat omdat de inkomensgegevens en de hoogte van het eventuele vermogen van de geadresseerde al bekend waren bij de gemeente, nu voor de verkorte aanvraag voldaan kon worden met het beantwoorden van slechts 6 vragen, en het geven van kopieën over eventueel extra inkomen, een jaaropgave en een bankrekeningafschrift. Na het inleveren van deze informatie ontving men een computer gegenereerde ontvangstbevestiging met registratie nummer terug.

Daarom reageerden veel aanvragers zowel geërgerd als verrast toen in juni 2011, de originele verkorte aanvraag met bijlagen en al weer met de post werd terugbezorgd, met de eis om binnen 14 dagen ontbrekende gegevens (huur specificatie, polisbladen, huur- en zorgtoeslagbeschikkingen) aan te leveren. Als men niet op tijd zou reageren werd er met de sanctie gedreigd dat de hele kwijtscheldingsaanvraagprocedure niet in behandeling zou worden genomen. Het is nog steeds kompleet onduidelijk waarom men niet in februari meteen al de gewenste informatie heeft gevraagd. Dat zou veel arbeid, postzegels en ergernis hebben voorkomen.

Inmiddels is het bijna eind oktober, 8 maanden nadat men begonnen is met de hertoetsing van de “verkorte” aanvraag. En nog steeds krijgen wij vragen en klachten binnen van aanvragers die nog steeds niet weten of hun kwijtscheldingsverzoek is gehonoreerd of niet. Het wordt de hoogste tijd dat dit proces snel wordt afgerond door de gemeente. Ook mensen die slechts het minimuminkomen ontvangen hebben het recht om te weten waar ze aan toe zijn.

U bent hier