WC’s komen terug in de Gelderse treinen.

3 oktober 2011

WC’s komen terug in de Gelderse treinen.

De handtekeningenactie van de SP, reizigersvereniging Rover en 50+ om de lokale treinen in Gelderland weer van toiletten te voorzien is geslaagd. Op 28 september hebben de provinciale staten van Gelderland een motie van de SP, 50-plus, PvdA, ChristenUnie en CDA aangenomen waarin het college van Gedeputeerden Staten de opdracht krijgt om met een voorstel te komen om in de Gelderse treinen de toiletten terug te laten keren. De motie werd ook gesteund door de PVV, GroenLinks, SGP en Partij voor de Dieren.

De SP afdeling in Zutphen heeft ook zijn steentje bijgedragen aan dit succes, door in de vroege ochtend handtekeningkaarten uit te delen aan de treinreizigers bij het station. Het merendeel van de reizigers reageerde positief op dit initiatief want bijna iedereen vindt het raar dat er geen wc’s in de Gelderse treinen zijn. Zelfs de Nederlandse Vereniging voor Urologie wees de provincie op de noodzaak van toiletten in treinen. In totaal zijn er ruim 3,300 handtekeningkaarten ontvangen door de actievoerders. SP-statenlid Alex Mink stelt terecht dat het van de gekke is dat reizigers in de rijkste provincie van Nederland niet eens hun behoefte kunnen doen in de trein. De Provinciale Staten zich nu uitgesproken voor toiletten in alle treinen in Gelderland.