h

Woonbedrijf Ieder1 geeft kleur aan wonen

10 november 2011

Woonbedrijf Ieder1 geeft kleur aan wonen

Van de SP Hulpdienst: Woonbedrijf Ieder1 beheert circa 16.000 woningen in Zutphen en Deventer en is daarmee de grootste woningbouwcorporatie in de Stedendriehoek. Hoewel klanttevredenheid hoog in het vaandel staat van dit woonbedrijf, en het niet alleen op papier lijkt dat dit vaak ook werkelijk zo is, komen we in de praktijk ook rare uitglijders tegen.

Wat te denken bijvoorbeeld van de stevige financiële claims van het woonbedrijf aan de voormalige huurders van huisjes op de Mars in Zutphen, die nu onder de sloophamer gaan. Vier bewoners worden geacht tussen de 1500 en maar liefst 8000 euro aan de corporatie te betalen voor het in originele staat herstellen van hun huisje. Huisjes die in werkelijkheid niet worden gerepareerd, maar gesloopt.
Het is natuurlijk van de gekke dat het woonbedrijf zich wil laten betalen voor activiteiten die in werkelijkheid niet uitgevoerd worden. Het is dan ook meer dan treurig dat mensen met een minimum inkomen gedwongen worden om een advocaat in te huren tegen een inhalig woonbedrijf dat zich wil laten betalen voor niet verleende diensten.

De flatbewoners van de Zutphense wijk die zich nu Berkelpark mag noemen, zijn ook lang niet allemaal te spreken over hun huisbaas. In een recente SP enquête in het voormalige Voorsteralleekwartier Zuid gaf slechts de helft van de respondenten aan tevreden te zijn met de diensten van woonbedrijf Ieder1. Negenenveertig procent verklaarde onomwonden ontevreden te zijn met hun huisbaas. En dat terwijl er juist nu zwaar door het bedrijf geïnvesteerd wordt om de flats in de wijk eindelijk eens op te knappen. Je zou juist tevreden bewoners verwachten op zo’n blij moment. Desgevraagd stelt een van de bewoners van de wijk dat de klanttevredenheid pas daadwerkelijk zou toenemen als Ieder1 de kans had opgepakt om alle flats van dubbel glas te voorzien. De gemeente Zutphen betaalt tonnen om de herbestrating van deze buurt te financieren, dus had Ieder1 ook wel wat meer aandacht mogen besteden aan de energieneutraliteit van de woningen, zo meent hij.

Uit de stap-voor-stap urgentiewijzer die het woonbedrijf samen met Woonkeus Stedendriehoek hanteert lijkt klanttevredenheid ook al niet meer dan een loze kreet te zijn voor het woonbedrijf. “Dit uit vier delen bestaande document lijkt te zijn ontwikkeld om mensen te ontmoedigen een urgentieverklaring aan te vragen” stelt een ervaren welzijnswerker. “De indiener moet ook nog eens € 40, - betalen voordat de urgentie aanvraag in behandeling wordt genomen. En dat terwijl het merendeel van de aanvragers van urgentieverklaringen al in de financiële problemen zit.”
Als je daadwerkelijk woonproblemen van je klanten wilt aanpakken, dan moet die drempel een stuk lager, vindt de SP.

De slogan van Ieder1 is dat ze kleur geeft aan wonen. Voor veel van haar klanten staat het bedrijf er inderdaad gekleurd op.

U bent hier