Van 13 naar 12 x eigen bijdrage WMO

18 januari 2012

Van 13 naar 12 x eigen bijdrage WMO

Van de Fractie: SP Tweede-Kamerlid Renske Leijten heeft laten weten dat ze het idee van de SP Zutphen om de eigen bijdrage voor de WMO niet dertien maar twaalf keer per jaar te innen, als voorstel in de Tweede Kamer in te dienen.

Het merendeel van de mensen die een eigen bijdrage moeten betalen voor de hulpmiddelen waar ze recht op hebben via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, ontvangen maandelijks, en dus 12 keer per jaar, een AOW-, pensioen- of andere uitkering. Op dit moment vraagt het Centraal Administratie kantoor CAK die de eigen bijdrage int, echter niet een maandelijkse bijdrage, maar vraagt zij dertien keer per jaar, dus elke 4 weken, om de eigen bijdrage.
Omdat het niets extra hoeft te kosten, maar wel veel logischer zou zijn om niet dertien maar twaalf keer per jaar een eigen bijdrage te innen, zal Renske deze mogelijkheid tot vereenvoudiging en verbetering in de Tweede Kamer aankaarten.
Fijn om vanuit Zutphen in Den Haag wat in te kunnen brengen!