h

Werken met een Uitkering

3 januari 2012

Werken met een Uitkering

Van de Hulpdienst: Het officiële beleid om de cliënten van Het Plein aan te moedigen om naast hun uitkering via uitzendbureaus zo veel mogelijk bij te verdienen, is natuurlijk zinvol. Maar de treurige realiteit in Zutphen is helaas zo dat je als Pleincliënt vaak in grote financiële problemen komt als je legaal probeert om naast je uitkering wat bij te verdienen.

Het Plein krijgt de ruimte om maximaal zes maanden 25 procent van het extra verdiende geld van een cliënt niet op de uitkering in mindering te brengen, dit tot een maximum van bruto 295,80 per maand. Helaas wordt deze “aanmoedigingspremie” niet volautomatisch verstrekt. Je moet eerst een aanvraag indienen om dit recht (voor slechts zes maanden) te verwerven. Het is triest dat deze aanmoedigingspremie niet automatisch wordt gegund, en dat de Pleincliënt er eerst de hand voor op moet houden.

Maar het werken met behoud van bijstand wordt helemaal ontmoedigd als het uitzendbureau vierwekelijks en niet maandelijks betaald. Dan krijg je namelijk met de “dertiende maand valstrik” te maken. Het Plein neemt dan zeer bevoogdend aan dat je in de dertiende betalingsperiode problemen zou kunnen hebben met de afdracht van je sociale lasten. Vooruitlopend daarop, worden er dan op je bijstanduitkering kortingen (“reserveringen”) toegepast over gelden die je (in theorie) in de toekomst zou kunnen ontvangen, maar in realiteit nog niet ontvangen hebt. Het idee dat er geld van je bijstanduitkering gekort wordt, dat je in nog niet in handen hebt, ontmoedigt natuurlijk veel Pleincliënten om gebruik te maken van de optie om te blijven werken met behoud van bijstand. Ook het onlangs genomen besluit van Het Plein om niet langer automatisch maandelijkse uitkeringsspecificaties te verstrekken, maakt het er voor de goed bedoelende Pleincliënt er niet makkelijker op. “Vroeger kon je nog even natrekken of er al dan niet fouten waren gemaakt met de berekening van je uitkering,” klaagt een (nog steeds) werkende Pleincliënt. “Maar nu moet je eerst speciaal een schriftelijke specificatie aanvragen voordat het duidelijk wordt of er al dan niet fouten zijn gemaakt,” vervolgt hij. Uit ervaring weet hij dat er vaak administratieve fouten gemaakt worden, en dat het recht zetten van gemaakte fouten veel kennis, optimisme, en doorzettingsvermogen van de cliënt vergt. De SP betreurt het dat de problemen die de werkende Pleincliënten hebben met de zwakke administratie van Het Plein, hen in de praktijk vaak aanmoedigt te besluiten om niet langer te kiezen om met behoud van uitkering te werken.

U bent hier