Gehandicapte automobilisten de klos?

10 maart 2012

Gehandicapte automobilisten de klos?

Van de fractie. De coalitie van de Stadspartij, GroenLinks en D66 waren het met de andere partijen in de gemeenteraad eens dat de bezuinigingen de zwakkeren in de samenleving niet onevenredig mocht treffen. Dat is mooi, maar daar lijkt in de praktijk bitter weinig van terecht te komen. De parkeerkaart voor gehandicapten is daar een goed voorbeeld van.

De leges voor de gehandicaptenparkeerkaart in Zutphen zijn verhoogd naar €250 per 5 jaar. In andere gemeenten is het stukken goedkoper. In Lochem kost de kaart slechts €55,60 per 5 jaar; in Alkmaar kost hij maar € 44, in Doetinchem €142,50 en in Hoogeveen € 110,90 per 5 jaar. Hoewel gemeenten de hoogte van dit soort leges zelf mogen bepalen, mag deze leges evenwel niet meer dan kostendekkend zijn. Als je in Lochem woont, kun je de parkeerkaart voor €55,60 kopen, en als je in Zutphen woont, moet je voor hetzelfde “product” bij hetzelfde Plein meer dan het viervoudige betalen. Dit valt natuurlijk niet te rijmen: als in Lochem €55,60 voor een parkeerkaart kostendekkend is dan is een bedrag van €250 in de naastgelegen gemeente veel te veel.

Zo lijken de gehandicapte automobilisten in Zutphen er ook over te denken. Vorig jaar zijn er 224 gehandicaptenparkeerkaart toegekend in Zutphen. Dit jaar zijn er tot nu toe nog maar 12 stuks uitgegeven.