Kennedyschool voor minder geld kans op betere school en meer speelruimte?

30 maart 2012

Kennedyschool voor minder geld kans op betere school en meer speelruimte?

Van de Fractie: “Het overwegen niet waard, een kwalijke zaak, een belachelijke vertoning,” kortom ergernis alom in de raad, omdat de SP fractie de euvele moed en het “onnozele” initiatief heeft genomen het college te vragen om samen met de autoriteiten van de J.F. Kennedyschool eens te kijken of het verhuizen van de school naar een betere locatie een haalbare kaart is.

Een ieder die bekend is met deze materie, weet dat de J.F. Kennedyschool in het verleden door de gemeente is gedwongen om hun prachtige locatie naast de IJsbaan in Noordveen te verlaten. Projectontwikkelaars hadden hun begerige ogen op de locatie naast de IJsbaan laten vallen, en wilde de grond gebruiken om nieuwe kantoren op te bouwen. De Kennedyschool werd zeer tegen de zin van de ouders en het schoolbestuur in verhuisd naar hun huidige locatie aan de Leeuweriklaan. En toen…, toen kwam er een financiële crisis, en vielen de plannen van de gemeente en de speculanten in duigen. Het inmiddels ontruimde schoolgebouw naast de IJsbaan werd aan de Vrije School verhuurd, en de plannen van de speculanten verdwenen in een diepe la. Maar de Kennedyschool, met haar ± 300 leerlingen zit intussen alweer een jaar of 16 met de brokken. Op een compleet ongeschikte locatie, met een veel te klein speelplein, en 5 tijdelijke noodschoollokalen aan de andere kant van de straat op dure gehuurde grond.

De nieuwe plannen van de bouwtsaren om het door de gemeente gecreëerde huisvestingsprobleem van de Kennedyschool aan de Leeuweriklaan op te lossen vielen twee jaar terug opnieuw in duigen. Toen bleek dat de ideeën over een multifunctioneel centrum (MFC) in Noordveen dat ondermeer aan de Kennedyschool huisvestingsproblematiek een oplossing moest bieden, op drijfzand gebouwd waren. Er was geen draagvlak en geen geld. En hoewel er tonnen gemeenschapsgeld zijn uitgegeven om de MFC plannen te ramen, verdween er alweer een mogelijke oplossing voor het huisvestingsprobleem van de school in de prullenbak.

Toen de ouders en kinderen van de school na het MFC debacle naar de gemeenteraad kwamen om hun ongenoegen aan te geven over de voortdurende problematiek van huisvesting en speelruimte, maakten de schoolkinderen hun speelruimtegebrek zeer inzichtelijk door demonstatief als soldaten in het gelid, met de handen op elkaars schouders tussen de banken in de raadzaal te gaan staan. Meer speelruimte is er niet voor hen op het schoolplein. De vernieuwbouwplannen van de school, houden in dat het te kleine speelplein van de school nog verder wordt verkleind, tot ver beneden de landelijke norm. Er komt ook een extra verdieping op de school, dus de noodlokalen aan de overkant van de straat kunnen dan eindelijk weg.

Hoewel het natuurlijk prachtig is dat ondanks de huidige financiële crisis de gemeente nu eindelijk de jarenlang slepende huisvestingsproblemen van de school lijkt te gaan aanpakken, is het jammer dat de “oplossing” die men wilt gaan financieren het probleem van gebrek aan speelruimte op de huidige locatie niet oplost maar juist verergert.

Het zou het college en de leden van de raad gesierd hebben als ze minimaal de moeite hadden genomen om eens serieus naar de mogelijkheid om de school te verhuizen gekeken hadden. Het college stelt dat de katholieke schoolexploitant tegen de schoolverhuizing zal zijn, omdat de voorgestelde locatie te dicht bij de ook katholieke Walter Gillijnschool zou zijn. Door deze vreemde redenatie stelt het college het belang van de schoolexploitant, boven het belang voor voldoende speelruimte voor schoolkinderen. De SP is verbijsterd dat noch B&W, noch de leden van raad het nodig vinden om naar andere en betere opties voor de J.F. Kennedyschool te kijken. Het lijkt er op dat de kinderen van de Kennedyschool slachtoffer blijven van een beroerd gemeentelijk huisvestingsbeleid. Jammer voor de kinderen, en jammer van het gemeenschapsgeld dat het vernieuwbouwplan ons gaat kosten.