Snoepreisjes op kosten van de belastingbetaler

30 maart 2012

Snoepreisjes op kosten van de belastingbetaler

Van de Fractie: Het college van B&W in Zutphen gelooft duidelijk niet in het geven van het goede voorbeeld. Dagelijks predikt het college dat er serieus bezuinigd moet worden en dat ieder dubbeltje twee keer omgedraaid moet worden, voordat het wordt uitgegeven.

Ambtenaren worden ontslagen, op uitkeringen wordt gekort, subsidies worden teruggedraaid. En iedereen wordt door het college van de Stadspartij, D66, GroenLinks en de PvdA constant voorgehouden dat de tering naar de nering moet worden gezet. Je zou dus verwachten dat de leden het college zelf het goede voorbeeld geven en zuinig met het hen toevertrouwde gemeenschapsgeld omgaan. Als we de Stentor moeten geloven, is dat niet het geval met de exclusieve viering van het 100-jarige bestaan van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Het voltallige college gaat naar het twee dagen durende festijn in Den Haag, een grap die de Zutphense gemeenschap inclusief reis- en verblijfskosten minstens
€ 5.000, - gaat kosten! Voor veel gekorte uitkeringsgerechtigen is dit bedrag een half jaar inkomen. En dat wordt uitgegeven om de goed betaalde leden van het college eens lekker te laten genieten van optredens van Johan Cruijff, Freek de Jonge, het Residentie Orkest en het Koninklijk Conservatorium. De SP vindt het zeer verwerpelijk dat de leden van het college er niet voor terugschrikken om op deze manier gemeenschapsgeld te verspillen. Het college zou het goede voorbeeld van Brummen moeten volgen en dit feest moeten boycotten. Goed voorbeeld doet goed volgen, maar dat is een lesje dat het college in Zutphen nog moet leren.

(i: De Stentor, Zutphens Dagblad, donderdag 29 maart pagina 25)