Gedeputeerde staten stelt vragen over woningbouw ambities Zutphen

18 april 2012

Gedeputeerde staten stelt vragen over woningbouw ambities Zutphen

Van de fractie: De provincie Gelderland heeft in haar zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan Noorderhaven gewaarschuwd dat Zutphen van zin is om in de periode 2010-2019 veel meer woningen te bouwen dan oorspronkelijk was afgesproken binnen de Stedendriehoek. Volgens de provincie is er in januari door het college de afspraak gemaakt dat er binnen de stedendriehoek in deze periode 8.500 nieuwe woningen zullen worden gebouwd. Waarvan er 1.375 in Zutphen zouden worden gebouwd.

Als de Noorderhaven plannen ongewijzigd doorgaan komen er ruim 2.200 nieuwe woning in Zutphen bij, hetgeen 60 procent meer is dan was afgesproken. De provincie denkt niet dat er behoefte is aan zoveel woningen en stelt voor dat Zutphen haar bouw ambities terugdraait tot het afgesproken aantal (1.375) woningen De SP fractie hoopt dat het college besluit haar nieuwbouwplannen fors naar beneden bij te stellen, want niet verkochte lege huizen kosten de gemeenschap geld.