h

Algemene beschouwing SP Fractie Zutphen

22 juni 2012

Algemene beschouwing SP Fractie Zutphen

Van de Fractie: Lilian Steenvoort, fractievoorzitter van de SP in Zutphen, heeft vrijdag 22 juni de volgende beschouwing in de raad (in het kader van de discussie “notitie bezuinigingen”) gegeven. Er is dit jaar geen Voorjaarsnota maar wel een beschouwing over de plannen van het college om naast de reeds ingevulde €14 miljoen bezuinigingen nog €2½ miljoen te vinden voor een sluitende begroting. Hieronder geven wij de tekst van Lilians’ voordracht.

Voorzitter,

Ik wil wethouder Willeumier bedanken voor haar presentatie over de keuzes waarvoor de raad staat om invulling te geven aan de extra bezuinigingsambities van het college. De SP houdt niet van verhullend woordgebruik. Om bezuinigingsmaatregelen, die door de burgers veelal als een ongewenste versobering of verarming zullen worden ervaren, met de eufemistische term “bouwsteen” te omschrijven stuit me eerlijk gezegd tegen de borst. We worden vandaag geacht over bezuinigingsmaatregelen te spreken, en om een moeilijke keuze te maken uit de veelal pijnlijke stappen die genomen kunnen worden om het meerjaren perspectief in de begroting voor 2012-2015 sluitend te krijgen. Daar is klare en duidelijke taal voor nodig, en dat kunt u dus verwachten van deze beschouwing.

Het lijstje met bezuinigingsmaatregelen dat we toegezonden hebben gekregen past bij de geplotte koers van het college. Maar dat is precies de koers waar we tijdens de Kerntaken Discussie het al niet over eens konden worden. Het voorstel Versoberen en gericht investeren uit april 2011 van het college richt zich niet, zoals aanvankelijk was afgesproken, op welke kerntaken er afgestoten zouden kunnen worden, maar presenteert een curieuze mix van bezuinigingsmaatregelen en giga grote, ten dele ongedekte risicovolle investeringen om de politieke prioriteiten en hobby’s en paradepaardjes van de coalitiepartijen te realiseren.

Een prachtig voorbeeld hiervan is het plan om voor €8 miljoen een annex te bouwen aan het historische Broederenklooster complex door er ondermeer nog een nieuw grand café in te huisvesten. En dat terwijl we net op de Mars een ondernemer voor een appel en een ei het oude Koelhuis hebben toebedeeld, die ook van zins is om hier een grand café in te openen. Hoeveel gesubsidieerde grand cafés hebben we nodig in Zutphen voorzitter? Lopen de niet gesubsidieerde horeca ondernemingen in Zutphen zo enorm goed dat er nog wel twee grand cafés bij kunnen?
Als de Broederenklooster annex nieuwbouw niet doorgaat, bespaart Zutphen €3½ miljoen, een miljoen méér dan de aanvullende zoekopdracht van €2½ miljoen die vandaag gezocht wordt.
De SP vindt dat dit aldus uitgespaarde miljoen het best gebruikt kan worden om een recreatieve functie te geven aan het nieuw te bouwen zwembad in Zutphen. Dat is namelijk een investering die niet zo controversieel is al de Broederenklooster plannen die bedoeld zijn om toeristen die het pittoreske Zutphen op hun gemak komen bewonderen, als willoze vissen in een fuik zonder parkeerplaats te leiden en te ontvangen in een stadsfoyer, auditorium grand café, en projectzaal waarvan het bestaansrecht en de commerciële exploitatiemogelijkheden niet of nauwelijks onderzocht, laat staan bewezen zijn.
De toeristen krijgen in de foyer het beste uit de Zutphense collecties te zien, kunnen er ter plekke wijnen en deinen en krijgen geheel Zutphen op instant ansichtkaart formaat gepresenteerd. Hierdoor wordt de prikkel en noodzaak om de rest van Zutphen te ontdekken gereduceerd en kunnen de fictieve touringcars met fictieve en in de fuik gelokte toeristische vissen na een bezoek aan de stadsfoyer Zutphen aftikken en als bezocht beschouwen.

Voorzitter, iedereen met een klein beetje verstand begrijpt dat dit soort plannen niet werkt. Het bouwen en financieren van dit soort risicovolle projecten is geen taak van de gemeente in deze crisistijd. Door het bouwen van deze kolderieke annex on hold te zetten, verdwijnen al uw problemen als sneeuw voor de zon. Stop met het financieren van dit zinloze en voor de niet gesubsidieerde horeca in Zutphen slechte project. Laat het Gideon beeld staan waar het thuis hoort, het beeld en de locatie is een integraal onderdeel van de recente geschiedenis, die we jaarlijks koesteren en herdenken. Zet de tering naar de nering, en pas uw tomeloze ambities aan; dàt moet uw credo zijn.

We kennen nog wel meer mogelijkheden om de economische problemen van de gemeente aan te pakken. Mijn fractie vindt namelijk dat het college de mogelijkheid moet overwegen om gronden, aangekocht door het grondbedrijf, in erfpacht uit te geven voor vrije woningbouw-doeleinden. Als de grondaankoopprijs via jaarlijkse pachtbetalingen in 25 jaar wordt gerealiseerd, krijgen mensen die een huis willen bouwen een gigantisch interessante prikkel om de door het verlieslijdende grondbedrijf aangekochte grond in erfpacht te nemen, en te investeren in de Zutphense vrije woningbouwsector. Hierdoor kunnen we zonder een cent extra uit te geven de aangekochte grond weer exploitabel maken en werkgelegenheid in de bouw stimuleren.

Grond die niet in pacht kan worden uitgegeven, kan tijdelijk gebruikt worden voor biomassa productie, zoals hout of bamboe. De opbrengst van de oogst kan ter zijner tijd gebruikt worden voor energie productie en om een deel van de kapitaallasten van het grondbedrijf te dekken.

Voorzitter, om het risico dat Plein-cliënten lopen om huurachterstand op te lopen te reduceren, lijkt het ons een goed plan om Het Plein te vragen hun cliënten te verzoeken om via hun bankafschriften te laten zien of ze in staat zijn om minimaal drie maanden aaneen niet in het rood te staan. Cliënten die dit niet kunnen, moeten het aanbod krijgen van Het Plein dat voortaan al hun vaste maandelijkse lasten door Het Plein van hun uitkering wordt betaald. Hun deelname aan zulk een regeling moet uiteraard vrijwillig zijn, maar ik weet zeker dat veel Plein-cliënten deze dienstverlening niet als bemoederen, maar als zeer welkom zouden beschouwen. Deze kostenloze maatregel zal veel uithuiszettingen en huurachterstand problematiek voorkomen en schuldhulpverlening-preventief werken. Als dit systeem eenmaal ingevoerd is lijkt het logisch om Plein-cliënten een soort meldplicht op te leggen, indien ze drie maanden aan een stuk in het rood hebben gestaan. Dan weet de Plein coach dat er een probleem is, waar wat aangedaan moet worden. Dit heeft niets met betutteling, maar alles met schuldhulp-preventie te maken.

Een andere manier om geld te sparen is om niet samen met Lochem een aparte organisatie op te zetten om de decentralisaties van de Awbz, de Wet Werken naar Vermogen transities en de stelselwijzigingen in de jeugdzorg te begeleiden. De taken van verscheidene maatschappelijke instanties als OZG / CJG en Yunio moeten worden gecontinueerd. Het is niet slim om naast Het Plein voor dit doel een nieuwe organisatie te formeren. Het beschikbare krediet kan veel beter gebruikt worden om Het Plein toe te rusten een afdeling jeugdzorg te openen, om de uitvoering van de toekomstige gemeentelijke taken op dit gebied ter hand te nemen. Het moet niet moeilijk zijn om ervaren en gekwalificeerd personeel te vinden om deze afdeling te bemensen. Nieuwe organisaties gaan een eigen leven leiden en je creëert een groep van belanghebbende die de organisatie en hun positie daarin willen continueren. Niet doen dus. Het Plein werkt in de regio Zutphen en Lochem, en op jeugdzorg na met dezelfde wetten als dat de nieuw te vormen organisatie zou moeten doen. Je reinste geldverspilling, waar de SP tegen is.

Ik wil mijn beschouwing besluiten voorzitter, met het herhalen dat we de koers moeten veranderen en de tering naar de nering moeten zetten. De gemeente heeft een bruto schuld per inwoner van €3.253,00 en is in februari geïnformeerd door de Commissaris van de Koningin dat de gemeente in aanmerking komt voor repressieve toezichtsmaatregelen. Zet de Broederenklooster annex on hold en pas alstublieft uw ambities aan bij de realiteit van vandaag.

Dank u wel.

U bent hier