Bijen Blij ? Beter Laat Dan Nooit...

29 juni 2012

Bijen Blij ? Beter Laat Dan Nooit...

Van de fractie: In de raadsvergadering van 18 juni 2012 heeft de raad in Zutphen met algemene stemmen de door de SP en Stadsbelang ingediende motie: “Bijensterfte door te hoge imodacloprid concentratie in het oppervlaktewater” met algemene stemmen aangenomen. Twee jaar terug vond de raad het nog niet nodig om een bijna identieke SP motie over dit onderwerp aan te nemen, maar inmiddels is de problematiek van dit verontrustende en (gemeente)grensoverschrijdende milieuprobleem zo algemeen bekend geworden dat de motie nu met algemene stemmen is aangenomen.

Het college heeft nu opdracht gekregen om in alle relevante beleidsfora (Waterplan Zutphen, de Stedendriehoek en in de Waterschappen) de imodaclopridproblematiek op de agenda te plaatsen, en om met haar partners strategieën te ontwerpen om de door dit bestrijdingsmiddel veroorzaakte milieuverontreiniging aan te pakken. Verder roept de motie de gemeente op om binnen haar grenzen het huidige groene onkruidbestrijdingsbeleid te handhaven, en wordt het college jaarlijks geacht om aan de raad uitleg te geven hoe het invulling heeft gegeven aan deze door de hele raad gedragen motie. Hoewel het lang geduurd heeft, is de SP natuurlijk blij met dit succes. Lilian Steenvoort, SP fractie voorzitter hoopt dat deze motie zal helpen om het momentum van de wereldwijde protesten tegen het gebruik van dit bestrijdingsmiddel te laten toenemen.