Lang verwacht en toch gekregen...

6 juni 2012

Lang verwacht en toch gekregen...

Zutphen, 6 juni 2012. De hoofdlijnen van het SP-verkiezingsprogramma 2013-2017 zijn nu voor onze webstekbezoekers beschikbaar. Het hele spreekwoord luidt: “lang verwacht, stil gezwegen, nooit gedacht en toch gekregen”, maar de naar polders en het Kundu-akkoord riekende middenmoot uit dit spreekwoord, daar bezondigt de SP zich gelukkig niet aan. Anders zouden wij de SP niet zijn. Zwijgen doen we niet, en dromen inspireert het vertrouwen in de toekomst dat de SP heeft.

Het nieuwe verkiezingsprogramma heeft als motto meegekregen: “Met nieuw vertrouwen, samen sociaal uit de crisis komen”. Het hierna volgende korte overzicht van de plannen presenteert de fundamenten van een verkiezingsprogramma om trots op te zijn.

• Het uitgangspunt is dat je geen overheidstekorten moet verkleinen door de tekorten bij de burgers te vergroten;
  • Er komt een toptarief van 65 procent voor inkomens boven de anderhalve ton; tegelijk wordt het minimumloon beschermd;
  • De hypotheekaftrek wordt aangepakt;
  • De marktwerking in de zorg wordt aangepakt;
  • Het eigen risico wordt verlaagd;
  • De zorgpremies worden inkomensafhankelijk;
  • Er wordt meer geïnvesteerd in onderwijs
  • .

Het begrotingstekort wordt geleidelijk teruggebracht, en de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Een sociaal programma om van te smullen en om je voor in te zetten, en om samen heelhuids uit de crisis te komen.