h

SP-voorstel: “pamperen” of echte dienstverlening?

9 juli 2012

SP-voorstel: “pamperen” of echte dienstverlening?

Van de fractie: Praktisch alle huurders die in de schuldhulpverlening terecht komen hebben huurschuld. Het merendeel (65%) ontvangt bijstand of een andere uitkering van Het Plein in Zutphen. Schuldhulpverlening is een van de taken van Het Plein, dus lijkt het nemen van preventieve maatregelen om het huurachterstandrisico dat deze kwetsbare groep loopt te reduceren een logische stap.

Daarom stelde SP fractie voorzitter Lilian Steenvoort tijdens de recente algemene beschouwing aan het college voor om Het Plein te vragen hun cliënten te verzoeken om via hun bankafschriften te laten zien of ze in staat zijn om minimaal drie maanden aaneen niet “rood” te staan. Cliënten die dit niet kunnen, kunnen dan het aanbod krijgen dat Het Plein voortaan hun vaste maandelijkse lasten betaalt. Het bedrag wordt dan van hun uitkering afgetrokken. Deelname aan deze regeling moet uiteraard vrijwillig zijn, maar Lilian is zeker dat veel Pleincliënten deze dienstverlening niet als “bemoederen”, maar juist als zeer welkom zouden beschouwen. In Rotterdam, waar Lilian bij de sociale dienst heeft gewerkt, wordt deze dienstverlening al jaren lang verleend. Als Het Plein in Zutphen deze taak gaat verrichten, zullen niet alleen veel uithuiszettingen en huurachterstand problemen kunnen worden voorkomen, maar wordt ook het aantal mensen dat het risico loopt om in de schuldhulpverlening terecht te komen aanzienlijk verminderd. Als dit systeem van vroege signalering eenmaal is ingevoerd lijkt het de SP logisch om Pleincliënten te laten melden wanneer ze twee of drie maanden aaneen “rood” hebben gestaan. Dan weet de Pleincoach dat er een probleem is waar hij wat aan moet doen, en kan hij de potentiële schuldhulpcliënt op tijd op het droge helpen. Omdat de SP niets meer van het college over dit voorstel vernam, heeft zij tijdens de recente behandeling van het “beleidsplan effectieve schulddienstverlening” wethouder Withagen op de vrouw af gevraagd wat ze van het voorstel vond. Ze gebruikte de neerbuigende term “pamperen” om aan te geven wat ze van het voorstel vond, en gaat er dus niet mee akkoord. Het lijkt er op dat ze het niet belangrijk vindt om mensen te helpen die in een financiële afgrond dreigen te vallen, waarna ze uiteindelijk weer door hetzelfde Plein op de wachtlijst voor schulddienstverlening worden gezet. Men zou cynisch kunnen stellen dat juist door niet aan vroege signalering te willen meewerken, de schuldhulpsectie van Het Plein zich schuldig maakt aan het creëren van haar eigen cliëntenbestand. VVD politici vinden dit wellicht een aantrekkelijk en profijtvol verdienmodel. Maar van de Groenlinks wethouder had de SP toch wel anders verwacht. In haar optiek begint vroege signalering eerst nadat het “Vangnet” melding maakt van een probleemgeval. Dat is natuurlijk veel te laat. Er wordt structureel achter het net gevist en het laat een prachtkans liggen om daadwerkelijk met de preventie van de schuldhulpproblematiek praktisch aan de slag te gaan. De SP-hulpdienst heeft regelmatig contact met mensen met schulden. Desgevraagd een ruime meerderheid dat het SP-voorstel niets met betutteling, maar juist alles met schuldhulp preventie en dienstverlening te maken heeft. We laten een middelbare vrouw aan het woord die zojuist, na 3 jaar ploeteren en le-ven van € 50,- per week succesvol een schuldhulptraject heeft afgerond. Ze stelt dat als Het Plein haar tijdig zou hebben aangeboden haar huur van haar uitkering te betalen, ze nooit in de schuldhulp zou zijn gekomen. “Dan had ik het geld voor de huur ook niet meer in handen gekregen en had mijn ex het niet in de kroeg kunnen uitgeven,” zegt zij. De SP vindt het triest dat de wethouder verkiest de opinies van ervaringsdeskundigen op dit gebied te negeren.

U bent hier