Ongeloofwaardig bezuinigingsbeleid II

21 september 2012

Ongeloofwaardig bezuinigingsbeleid II

van de Fractie: Onnodige risico’s mijden, is natuurlijk de eerste stap van verstandig financieel beleid. Om begrotingstekorten te beperken wordt binnenkort de Wet Houdbare Overheidsfinanciën (HOF) van kracht. Het college doet echter zijn uiterste best om zich nog snel even zo diep mogelijk in de schulden te steken vóór de inwerkingtreding van de wet HOF. Dit is ronduit ongepast en onvoorzichtig. Snel vóór de wet HOF van kracht wordt nog even alle potjes leeg melken getuigt van gulzigheid en niet van een verantwoord en sober meerjarig financieel beleid.

De opvolgers van het college mogen zich zorgen nu al zorgen maken over de toekomstige begrotingstekorten.

Hoewel iedere fractie in de gemeenteraad tijdens de forumvergadering van 13 september drie bespreekpunten mocht inbrengen, vond de SP dat er eigenlijk maar één punt besproken hoefde te worden. Dat was de geloofwaardigheid van het college dat terwijl het zijn eigen broek niet kan ophouden,volhardt in het voorbereiden van investeringen die de toekomstige begrotingstekorten van de gemeente alleen verder zullen verhogen.

Het college kan niet langer serieus volhouden dat het kiest voor een solide financiële basis in een meerjaren perspectief. "Pakken wat je pakken kan" en "Na ons de zondvloed", lijkt de moraal te zijn. Fractievoorzitter Lillian Steenvoort stelde al tijdens de algemene beschouwingen dat de tering naar de nering zetten de enige verantwoorde koers is die het college dient te volgen.

Dat de SP tegen uitbreiding van het Broederenklooster is, betekent natuurlijk niet dat de SP tegen elke investering is. In tegendeel; maar dan moet het wel gaan om een investering die zinvolle werkgelegenheid oplevert, of om een voorziening waar de Zutphense bevolking behoefte aan heeft, zoals een zwembad.