Broederenkloosterproject

9 oktober 2012

Broederenkloosterproject

Het Zutphense college van Burgermeester en Wethouders wil 4 miljoen euro gemeentegeld bij de raad lospeuteren voor de bouw van een nieuw megamuseum. Dat ‘Broederenkloosterproject’ is ondemocratisch, financieel ondoorzichtig, oneerbiedig en ook nog eens onnodig.

Ondemocratisch
Afgelopen woensdag ontvingen de raadsleden van Zutphen een 187 pagina’s dik document van een (door het College zelf betaald) onderzoeksbureau. Op basis daarvan moet de raad overmorgen al beslissen of zij vier miljoen euro gemeentegeld willen uitgeven aan het prestigeproject. Dat leidt tot vluchtige en oppervlakkige analyses. Diepgaand onderzoek wordt onmogelijk gemaakt. B&W neemt de raad niet serieus. Zij handelen ondemocratisch. Maar er is meer dat niet deugt rondom dit miljoenenproject.

Ondoorzichtig
De weergave van het kostenplaatje is ondoorzichtig en willekeurig. Een voorbeeld: Als het Henriëtte Polak museum wordt verplaatst, dan zit de gemeente nog steeds vast aan het huidige gebouw dat ook dan nog door de gemeente onderhouden wordt. Die kosten zijn vreemd genoeg niet meegenomen in de kostenanalyse.

Oneerbiedig
Op 14 oktober 1944 werd Zutphen getroffen door een zwaar bombardement. De gevolgen waren verwoestend en er vielen meer dan honderd doden. Ook een deel van de Broederenkerk werd kapot geslagen. Daar staat nu al meer dan zestig jaar een monument ter herdenking, herinnering en troost.
Nu moet dat monument wijken voor het prestigeproject van de burgemeester en de wethouders en dat is een grof schandaal.

Onnodig
Wij zijn niet tegen het geven van een impuls aan het culturele en historische leven in Zutphen. Een groter cultureel bewustzijn heeft meerdere voordelen: ten eerste wij voelen ons meer thuis in onze stad. Ten tweede draagt het besef van een gedeelde geschiedenis bij aan het saamhorigheidsgevoel dat nodig is om een samenleving draaiende te houden. Ten derde heeft men kennis van het verleden nodig om het heden te kunnen begrijpen.
De Historische Vereniging Zutphen oogst bij ons veel lof omdat mede door hen veel lezingen, boeken, stadswandelingen en rondleidingen voor handen zijn voor de geïnteresseerde Zutphenaar . Maar ondanks dat is er een fors gebrek aan concrete middelen om de interesse te wekken bij het bredere publiek. Daar zouden we in moeten investeren in plaats van in dit miljoenenproject.

Wij stellen daarom voor een lesprogramma over de Zutphense geschiedenis voor onze basis- en middelbare scholen te ontwikkelen. Er zou daarnaast een eigen Historische Canon kunnen komen, zoals onder andere Leiden die heeft. We moeten fors investeren in moderne, laagdrempelige en interactieve publieksbegeleiding bij het Stedelijk Museum. Voor dat alles zijn geen miljoenen nodig en hoeft geen historisch monument te wijken. Met gepassioneerde historici, docenten, museummedewerkers en politici kom je al een heel eind.

Laat B&W eerst die alternatieven maar eens onderzoeken voordat ze overgaan tot een miljoenen kostend megamuseum. Het college hoeft niet te rekenen op de steun van de SP bij hun prestigeproject. Hun ‘Broederenkloosterproject’ is ondemocratisch, financieel ondoorzichtig, oneerbieding en ook nog eens onnodig.