Stimuleer woningbouw, door gronduitgifte in erfpacht.

6 oktober 2012

Stimuleer woningbouw, door gronduitgifte in erfpacht.

Van de fractie: In het recente verleden heeft de gemeente Zutphen via het grondbedrijf veel grond aangekocht om woningen op te zetten. Wegens de financiële crisis kan veel van deze grond echter niet binnen afzienbare tijd met winst voor woningbouwdoeleinden worden ontwikkeld en doorverkocht.

De SP vindt het zinvol om te onderzoeken of de al gekochte grond in erfpacht uitgegeven kan worden voor woningbouw-doeleinden. Als de aankoopprijs van de grond en de kapitaalkosten via jaarlijkse erfpachtbetalingen in 25 jaar tijd kunnen worden gerealiseerd, is het mogelijk om via een erfpachtconstructie een sterke en broodnodige impuls te geven aan de woningbouwsector in Zutphen. Daarnaast zal het mogelijk zijn om verdere afschrijvingen op de grondwaarde te voorkomen en op termijn het geïnvesteerde kapitaal in het grondbedrijf volledig terug te winnen.

De SP fractie heeft het college van B&W gevraagd om aan te geven hoeveel hectare bouwgrond voor uitgifte in erfpacht beschikbaar zou kunnen zijn. Ook wil de SP van het college weten of het college het belangrijk vindt om de duur aangekochte grond weer snel exploitabel te maken via een voor alle partijen gunstige erfpachtconstructie.