Actie voeren werkt: college Zutphen ziet af van prestigeproject

17 november 2012

Actie voeren werkt: college Zutphen ziet af van prestigeproject

Onder druk wordt alles vloeibaar, dat blijkt vandaag als de Stentor via haar website laat weten dat het college van Zutphen het Broederenkloosterproject aanpast. Door verzet van de Zutphense bevolking en de voltallige oppositie in de gemeenteraad is het college van plan om hun prestigeproject ‘Broederenklooster’ opnieuw vorm te geven in een afgeslankte vorm. De vraag blijft: wordt dit wel een goed plan?

Het was september toen het college met hun plannen naar buiten kwam. Ze zouden een miljoenenkostend megamuseum bouwen op het huidige oorlogsmonument. De oppositie voelde er niet veel voor. De financiële haalbaarheid was onduidelijk; het aanzicht van de broederenkerk zou verdwijnen voor iedereen die vanaf stationszijde de stad in loopt; en het gideonmonument, waar elke 4 mei de herdenking van de gevallenen plaatsvind, zou moeten wijken voor dit megalomane plan.

Terwijl de voltallige oppositie vraagtekens zette en om alternatieven vraagt krijgen de Zutphenaren in de dagen daarop ook steeds meer lucht van de situatie. Het Gideoncomité en het comité Bombardement 1944 zijn de eerste burgerinitiatieven die letterlijk vragen: moet het op deze plek? In 1944 wilde de Britse luchtmacht de IJsselbrug bombarderen, door een fout in de navigatie kwamen de bommen 200 meter verder terecht waardoor de gehele rozengracht en een deel van het broederenklooster werden platgelegt. Om deze reden is hier het Gideonmonument geplaatst, en is tot op de dag van vandaag een belangrijke herdenkingsplaats.

In oktober verenigen ondernemers, aanwonenden en bezorgde burgers uit de rest van de stad zich in het actiecomite ‘Stop het broederenklooster’, waartoe de SP het initiatief heeft genomen, en in samenwerking met verschillende oppositiepartijen maken zij plannen om door middel van acties de druk op het college te verhogen. Er worden handtekeningen verzameld (op het moment van schrijven zijn er al meer dan duizend opgehaald) en posters verspreid die uit moeten leggen waarom dit plan niet deugd. Het actiecomité is een bijzonder comité, omdat het bestaat uit mensen die om allerlei verschillende redenen tegen zijn. Het bonte gezelschap is het echter over één ding eens: deze plannen deugen niet en plek waarvoor is gekozen om te bouwen is de verkeerde plek.

Vandaag besloot het bestuur van Zutphen de bevolking tegemoet te komen. Maar er blijven grote vraagtekens. Het is onduidelijk wat het zou kosten en opleveren als niet gewoon het huidige Henriette Polakmuseum gerenoveerd zou worden, wat uiteindelijk toch zal moeten gebeuren of er nu wat in zit of niet. Momenteel wordt er gesproken om te bouwen, weliswaar kleiner, bij het Gideonmonument; waarom dan niet in de tuin aan de Rosmolensteeg (aan de andere kant van het Stedelijk Museum)?

Al met al is vandaag duidelijk geworden dat het college niet meer achter zijn eigen plan staat. Dat is een succes voor het actiecomité, maar nu moeten we oppassen dat er niet alsnog een plan wordt neergelegt wat eigenlijk niet gewenst is. We moeten niet gedwongen worden te kiezen tussen twee kwaden. De SP fractie hoopt dan ook dat dit een moment van bezinning is waarbij alle alternatieven goed onder het vergrootglas worden gelegd. Er moet een oplossingen komen in plaats van dat er een nieuw probleem wordt gecreëerd.