SP kritisch over het subsidiëren van windturbine investeerders

16 januari 2013

SP kritisch over het subsidiëren van windturbine investeerders

Van de fractie: De SP heeft plannen van het college om een half miljoen Euro’s te reserveren om het voorbereidingstraject voor het plaatsen van drie nieuwe windturbines in Zutphen te financieren, bekritiseerd in de Raad. Hoewel de SP natuurlijk voor groene en duurzame energie is en vindt dat de gemeente investeringen in deze sector proactief moet faciliteren, vindt de SP dat er een groot verschil zit tussen het voortouw nemen en faciliteren.

Als je al als gemeente bereid zou zijn om zo’n proactieve rol te spelen, moet er eerst een overeenkomst met een potentiële investeerder zijn, waarin geregeld wordt dat de kosten die gemaakt worden voor het maatschappelijk consensuscreatie proces, door de investeerder terugworden betaald uit de toekomstige winst van de windturbines. Het is volgens de SP niet de taak van de gemeente om op eigenkosten het bedje te spreiden voor privé investeerder(s), die uiteindelijk met de financiële winst gaat lopen. Er moet geen publiekgeld worden gebruikt om de toekomstige winsten van investeerders te subsidiëren vindt de SP. Daarnaast vreest de SP dat er nog heel veel gemeentegeld nodig is om de huiseigenaren in de Teuge te compenseren voor het falen van de gemeente om dit energiezuinige woningbouwproject naar behoren uit te voeren en te begeleiden. Door dit falen zit Zutphen nu met een hele wijk onverkoopbare woningen. Als initiatiefnemer van dit debacle lijkt het onvermijdelijk dat de gemeente door de bewoners aansprakelijk zal worden gesteld. Zutphen moet dus heel zuinig zijn op het weinige geld dat er nog is om energieneutrale initiatieven te ondersteunen. Het compenseren van de slachtoffers in de Teuge, verdient een hogere prioriteit dan het subsidiëren van winst voor windmolen investeerders, vindt de SP fractie.