Broederenklooster, dezelfde zure dure wijn in iets kleiner kruikje?

2 februari 2013

Broederenklooster, dezelfde zure dure wijn in iets kleiner kruikje?

Van de fractie: Dinsdagavond 5 februari vindt om 19.00 uur in de Raadzaal de ingelaste forumvergadering plaats waarin het college van burgemeester en wethouders zijn (nieuwe?) visie presenteert op het Broederenklooster-project. De tekst van deze visie is nu bekend. Optimisten die gehoopt hadden dat het college intussen zo verstandig is geweest om zijn plannen aan te passen, lijken echter teleurgesteld te worden. Het college is misschien bereid het groots geplande grand café een beetje kleiner te maken. De extra 160 nieuwe bioscoopstoelen blijven bestaan en ook de kantoren en het archief en het depot van de afdeling Archeologie blijven in het Broederenklooster gehandhaafd, als het college haar zin krijgt.

In het 13 pagina's tellende document wordt het grootste discussiepunt, nl. wel of geen nieuwbouw op het Gideonplein, niet eens benoemd. De toekomst van het rijksmonument "De Wildeman", de huidige behuizing van het Henriette Polak museum, komt opnieuw niet ter sprake. Wat er met "De Wildeman" (juist het pand met de historische schuilkerk op zolder) gaat gebeuren, daar moeten we helaas naar blijven raden.

De SP-fractie denkt niet dat we op dinsdag 5 februari goed nieuws krijgen van het college over het Broederenklooster-project. Men blijft volhouden dat het zinvol is om het pittoreske en kleinschalige karakter van de stad aan te tasten door twee compleet verschillende musea samen te voegen onder een enkel dak. Historisch erfgoed wordt niet geborgd, maar verkwanseld. En men blijft publiek geld gebruiken om met de horeca en het bioscoopwezen te concurreren. Iedereen die deze openbare discussie op de voet wil volgen, kan plaatsnemen op de publieke tribune in de raadzaal.