h

Noorderhaven, een bouwput voor jaren?

8 april 2013

Noorderhaven, een bouwput voor jaren?

Wie het plan voor de nieuw te bouwen wijk ‘Noorderhaven’ bij industrieterrein de Mars bekijkt kan in eerste instantie denken dat het goed zal zijn voor de werkgelegenheid. Het plan zou een impuls geven aan het economisch perspectief van Zutphen. Misschien kunnen de dure koopwoningen in het plan nieuwe inwoners met bovenmodale inkomens aantrekken. En aan de behoefte voor betaalbare woningen (huur en koop), hoeft niet te worden getwijfeld. Het klinkt allemaal prachtig, maar niets is minder waar.

Het plan dat nu op tafel ligt is geschreven toen de bomen nog tot in de hemel groeiden. Het is gebaseerd op grondprijzen en winstverwachting van vóór 2009. Om de winstverwachting uit vergane tijden te realiseren, worden nu ruim 800 woningen gebouwd in de nabijheid van geluidsoverlast producerende bedrijven en de steeds drukker wordende spoorweg (met mogelijk in de toekomst meer goederentreinen) die langs het plangebied loopt. Dit wringt natuurlijk met de gangbare en bestaande normen voor geluidsoverlast. De normen voor sommige woningen zijn daarom flink omhoog aangepast. Dit betekent niet dat je er prettiger kunt wonen, maar dat het volgens het plan acceptabel behoort te zijn. Nabij een bedrijf aan de Dreef, mag in het plan uitsluitend worden gebouwd wanneer geluidwerende voorzieningen aan de gevels van de woningen worden aangebracht. Elders in de wijk is men van plan om alleen woningen met “dove gevels” te bouwen. In een dove gevel mogen geen openingen in de gevels aanwezig zijn. Gevestigde, goed florerende bedrijven in de nabijheid van de wijk is ook gevraagd om minder geluid te produceren. Zij kregen via “maatwerkvoorschriften” zelfs beperkende maatregelen opgelegd. Mogelijk leiden deze in de toekomst tot grote planschadeclaims... In het plan wordt een maximum snelheid van 30 kilometer per uur ingevoerd. Niet omdat dit voor de verkeersveiligheid nodig is, maar om te voorkomen dat de overlastnormen, gesteld in de Wet Geluidhinder, toepasbaar zouden zijn op de nieuwe woonwijk.

Ook is het nog onduidelijk hoeveel betaalbare woningen er in de wijk worden gebouwd. De wachttijd in Zutphen voor een sociale huurwoning is op dit moment zeer lang (gemiddeld 4,5 jaar). De SP vindt het daarom belangrijk dat er in Zutphen meer sociale huurwoningen worden gebouwd. Het percentage sociale huurwoningen in het gebied Noorderhaven ligt nog niet vast. Bovendien is het onzeker wanneer Woonbedrijf Ieder1 kan beginnen met bouwen. Zoals bekend krijgen de woningcorporaties te maken met een verhuurdersheffing. Dit kan betekenen dat zij minder woningen bouwen dan eerder afgesproken.

De SP Zutphen heeft fundamentele bezwaren tegen dit plan. Het is een plan van vòòr de financiële crisis. Tijden zijn veranderd. Nieuwbouwplannen moeten gericht zijn op feitelijke behoeftes en dienen niet te worden gestuurd door vervlogen winstwensdromen van projectontwikkelaars. Het merendeel van de woningen moet betaalbare huurwoningen zijn. Hier ligt een gegarandeerde en duidelijk bewezen behoefte.

In een nieuwe woonwijk die vlak langs een van de drukste goederenspoorlijnen in de regio komt te liggen, kan absoluut niet gemarchandeerd worden met geluids- en veiligheidsnormen. De SP vindt dat er veel minder dicht op elkaar gebouwd dient te worden. De SP ziet in de krimp een kans om juist voor een betere toekomst te bouwen met de nadruk op kwaliteit in plaats van op kwantiteit, en hoopt daarom dat het college zich bezint, voordat de entree van Zutphen jarenlang een lelijke lege bouwput wordt.

U bent hier