Meer machtsmisbruik en misstanden bij Delta.

28 juni 2013

Meer machtsmisbruik en misstanden bij Delta.

WW-aanvulling ingezet als zwijggeld.

Van de fractie: SP-fractievoorzitter Lilian Steenvoort is helaas genoodzaakt om opnieuw vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders te stellen over de misstanden bij Delta. Het blijkt dat ontslagen Deltawerknemers soms, in ruil voor een aanvulling op hun WW-uitkering, door Delta zijn gevraagd om een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen.

Zo zou bijvoorbeeld de voormalig ambtelijk secretaris van de ondernemingsraad een aanvulling op zijn WW-uitkering hebben kunnen ontvangen, als hij een verklaring tot geheimhouding over zijn ervaringen bij de Delta zou ondertekenen. Compleet met een boete-clausule van €5.000,- per overtreding, aangevuld met een extra boete van € 1.000,- per dag zolang de overtreding voortduurt.

Omdat hij snel ander werk had gevonden, hoefde hij gelukkig zijn hoofd niet in deze strop te steken, die de vrijheid van meningsuiting zou belemmeren. De ontslagen werknemer geen gebruik gemaakt van het “aanbod”. Maar de SP vindt het eigenlijk te gek voor woorden dat de directie van Delta zelfs maar heeft overwogen om Deltafondsen te gebruiken om iemands stilzwijgen te kopen.

Lilian Steenvoort is niet alleen furieus over dit soort machtsmisbruik binnen Delta, maar ze is ook furieus over de oogkleppen van GroenLinks-wethouder Patricia Withagen. Zij verkiest als voorzitter van het bestuur van Delta blind te blijven voor het treurige personeelsbeleid van de Delta-directie.

"Terwijl de VVD landelijke congressen organiseert om publiekelijk de integriteit van haar bestuurders te belijden en er in Den Haag kamerbreed overwogen wordt om een Nationaal Huis voor Klokkenluiders in te stellen, gaat GroenLinks in Zutphen terug naar de middeleeuwen", stelt Lilian dan ook kwaad.

Ondanks het feit dat de misstanden bij Delta de nationale pers halen, stelt het college in haar meest recente bestuursrapportage halsstarrig vast vertrouwen te hebben in de bedrijfsvoering van Delta. Volgens Lilian is dit ronduit ongepast.