Wanbeleid van GroenLinks wethouder Withagen haalt nationale pers

15 juni 2013

Wanbeleid van GroenLinks wethouder Withagen haalt nationale pers

Van de fractie: Een onderzoeksjournalist van Argos heeft de misstanden onderzocht bij de Sociale Werkplaats Delta in Zutphen. Het programma verdient een compliment voor de uitstekende rapportage over de ontmanteling van de sociale werkplaats Delta.

Argos is het radioprogramma van de VARA, HUMAN en de VPRO dat zaterdags op Radio 1 te beluisteren is.
Met de ontmanteling van de Delta neemt de directie van Delta een voorschot op de invoering van de participatiewet die nog niet eens door de Tweede Kamer is behandeld. Als de wet al wordt aangenomen zal ze op z'n vroegst in 2015 in werking worden gesteld. Het doel van de participatiewet is om ruim honderdduizend mensen met een lichamelijk of geestelijk handicap bij gewone bedrijven aan het werk te zetten.

Het college in Zutphen, dat sowieso al geen goede reputatie heeft op het gebied van het ondersteunen van de minder fortuinlijke medemens is al drie jaar geleden begonnen om, vooruitlopend op de wetgeving, dit varkentje eventjes te wassen door het gehele Delta-bedrijf te reorganiseren, in de ijdele hoop grote bezuinigingen te realiseren.

Delta begon in 1947, als Stichting Minder Bruikbare Arbeidskrachten met het maken van borstels en matten. Delta, met in totaal zo’n 1200 werknemers liep zeer goed. De werknemers die daartoe in staat waren, werkten in het gemeentelijk groen. Ook bezorgden de medewerkers van Delta de post en maakten ze scholen schoon in de hele regio. Binnen werd er aangepast werk verricht door hen die buiten, of in de privésector geen passend werk konden vinden. Door de jaren heen heeft het Deltabedrijf een waardevolle en veilige werkplek geboden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de regio Zutphen. Bedrijfseconomisch gezien liep de Delta als een zonnetje: er stonden miljoenen in reserves op de bank. De gemiddelde Deltawerknemer was er trots op om voor de Delta te mogen werken en via de Delta naar eigen vermogen bij te dragen aan - en economisch te participeren in - de maatschappij.

En nu, in één enkele collegeperiode sluit de Delta onder voorzitterschap van wethouder Withagen in 2011 het boekjaar af met een verlies van € 1,6 miljoen. Binnenskamers wordt er al gesproken over de verkoop van het strategisch gelegen bedrijfspand van het bedrijf. En dat, terwijl de participatiewet, waarmee het allemaal begon, nog in De Tweede en in de Eerste Kamer besproken moet worden en in de Staatscourant moet worden gepubliceerd.

Het werk dat Delta eerder zelf uitvoerde is nu aan gewone bedrijven gegund. Dat betekent natuurlijk ook dat de winst die bijvoorbeeld Delta Groenbouw wist te maken op het onderhoud van het vele groen in de regio, nu wordt gemaakt door de hovenierbedrijven die dit werk is gegund. In eerste instantie worden de Deltawerknemers bij privé-ondernemingen gedetacheerd maar omdat dit meestal zonder goede voorbereiding en begeleiding gebeurt, loopt dit vaak compleet fout.

De detachering van een grote groep Deltawerknemers bij een fietsenfabriek in de regio bijvoorbeeld, verliep zo gehaast dat er niets fatsoenlijk op papier stond, voordat de detachering plaatsvond. Conflicten waren het onvermijdelijke resultaat. Het project is nu afgerond en niemand is uiteindelijk geplaatst. Naar verluidt wordt het montagewerk nu door Poolse werknemers verricht. Voor de naar zekerheid, regelmaat en sociaal contact snakkende Deltawerknemers is het je reinste kommer en kwel. Er zijn Delta werknemers die na een mislukte detachering 7 maanden thuis zitten, zonder begeleiding of zicht op een oplossing.

Uit het Argos programma blijkt dat de verzelfstandiging van de interne Afdeling Garage en Motoronderhoud van Delta ook geen succes geworden is. De overgrote meerderheid van de betrokken Deltawerknemers zit weer thuis. Voorts blijkt uit het onderzoeksprogramma dat er helemaal geen harde afspraken liggen over hoelang Delta doorgaat met het doorbetalen van de loonwaarde van de Deltawerknemer bij het detacheringsbedrijf. Als dit soort zaken niet duidelijk vastliggen, zal er uiteindelijk geen sprake zijn van het realiseren van de bezuinigingsopdracht die men wil halen.

De fractievoorzitter van de SP, Lilian Steenvoort, heeft haar oppositie-collega’s in de gemeenteraad uitgenodigd om zo snel mogelijk nader over dit onderwerp te spreken.

Als u het Argos programma zelf wilt beluisteren, kunt u hier klikken.