h

“De Nieuwe Hanzehof” - Businessplan 2013-2017

13 juli 2013

“De Nieuwe Hanzehof” - Businessplan 2013-2017

Risicoloos cultureel ondernemerschap: oplossing of onnodige bla bla...?

Van de fractie: In februari 2013 vroegen de auteurs van een rapport over de toekomstbestendigheid van het Theater- en Congrescentrum Hanzehof zich af of er in Zutphen nog wel toekomst is voor een professionele theaterfunctie zoals die door de Hanzehof wordt geboden. Toen dit onthullende rapport aan de leden van de raad werd gepresenteerd, liet de nieuw aangestelde directeur van de Hanzehof duidelijk blijken het zeer oneens te zijn met de pessimistische voorspellingen. Hij kondigde dan ook dapper aan om het tij te keren en snel met een nieuw businessplan te komen.

Helaas nam hij niet de moeite om de vele andere serieuze vragen in het rapport te beantwoorden. Hoe komt het bijvoorbeeld dat het bestuur van de Hanzehof er niet op heeft toegezien dat dit businessplan niet veel eerder door zijn (inmiddels naar Tilburg verhuisde) voorganger was geschreven? Hoe komt het dat het bestuurlijk samenvoegen van de Muzehof met de Hanzehof steeds wordt uitgesteld? Wat wordt er gedaan om de competitie en onmin tussen de Hanzehalwerkers en het Hanzehofpersoneel te reduceren? Waarom wordt het uit de boeken niet duidelijk wat er wordt verdiend met de horeca-activiteiten van de Hanzehof? Zomaar wat vragen die het rapport opwerpt en waar iedere verstandige ondernemer snel een antwoord op zou willen hebben.

Ondanks deze gerede twijfels keken de raadsleden dan ook reikhalzend uit naar het aangekondigde strategische businessplan. De 7 pagina’s tellende samenvatting van het businessplan viel echter vies tegen. Op de paginanummers na is er geen enkel cijfer in te bekennen. Wel staat het vol met holle frasen zoals: “cultureel ondernemerschap” en de in de inleiding aangekondigde loze belofte dat de Hanzehof het publieksgeld dat erin wordt geïnvesteerd, zou kunnen vermeerderen en zichzelf met minder overheidsbijdragen zou kunnen bedruipen.

Cultuur kost geld en mag geld kosten. Maar subsidies slurpende theaterdirecteuren, die jaarlijks zorgen voor tonnen verlies, begeven zich op zeer dun ijs als ze zichzelf, vermomd als cultureel ondernemer, presenteren. Een echte culturele onderneming, zoals bijvoorbeeld het “Koelhuis” in Zutphen, heeft met ondernemersrisico en een winst- en verliesrekening te maken. Maar met deze onplezierige realiteiten lijkt de Hanzehof helaas geen rekening te hoeven houden. Althans, dit werd niet duidelijk toen donderdag 4 juli het uiteindelijk 44 pagina's tellende businessplan aan de leden van de raad werd gepresenteerd. Opnieuw werden er fraaie woorden en goede bedoelingen uitgesproken, maar helaas geen cijfers en/of winst- en verliesprojecties.

De SP vraagt zich af hoelang het bestuur van de Hanzehof en de directie denken door te kunnen gaan op deze weg. Er wordt meer geld gevraagd om bijvoorbeeld een akoestische onderzoek te doen naar de uitstekende akoestiek in de historische Buitensociëteit, die onderdeel uitmaakt van de Hanzehof. Wat het onderzoek gaat kosten weten we nog niet, maar wel dat de nieuwe geluidsinstallatie die men nodig acht voor deze zaal, een ton gaat kosten. En als we toch bezig zijn, moet er ook een nieuwe ingang komen, dan “komt de unieke sfeer beter tot zijn recht”.... En, o ja, het vervangen en moderniseren van de gloeilampen gaat ook een ton of wat kosten....

De enige duidelijkheid over de toekomst van de Hanzehof is dat er een grote dikke bezem gehaald moet worden door het bestuur en directie van de organisatie, mocht dit theater en congrescentrum een toekomst beschoren zijn. Of de visie, het bestuurlijk inzicht en de moed bij het college daarvoor aanwezig zijn, moet helaas worden betwijfeld. Tot nu toe lijkt alleen de factor “twijfel” over toekomstbestendigheid te beschikken. En dat is treurig, vindt de SP.

U bent hier