27 juli 2013

Ongewenste bijwerking van de reclamebelasting

Van de Fractie: De SP vindt dat de eigenaren van adresbordjes op panden in de binnenstad automatisch vrijgesteld moeten worden van het betalen van reclamebelasting als op die bordjes alleen maar de naam van het bedrijf staat en informatie zoals telefoonnummers, openingstijden en website, en als die bordjes niet groter zijn dan de helft van een A4-pagina.
Ongewenste bijwerking van de reclamebelasting

Hoewel niemand het natuurlijk leuk vindt om onnodig te betalen, zit de angst voor het oplopen van een reclamebelasting-heffing er bij de Zutphense middenstand kennelijk zo diep in, dat zelfs een alleszins respectabele organisatie als Binnenstads Management Zutphen er voor terugschrikt haar naam en bezoekadres op ’s-Gravenhof 4 te vermelden.

Toen een fractielid van de SP bij een bezoek aan de Binnenstadsmanager vroeg waarom de naam van zijn organisatie nergens op het gebouw te bekennen was, kreeg hij als antwoord dat dit was om een mogelijke aanslag van reclamebelasting te voorkomen.

Het is natuurlijk wel vreemd dat een organisatie, die tot doel heeft de belangen van de vastgoed eigenaren en middenstand in de binnenstad duidelijk op de kaart te zetten en die mede ondersteund wordt door de gemeente, haar eigen naam en kantooruren zelf nergens op het pand vermeldt.

De SP vindt dit heimelijk gedrag een ongewenst gevolg van de reclamebelasting. Ná het SP-bezoek is er een hele kleine “verbetering” in gekomen, want nu hangt tenminste het visitekaartje van de Binnenstadsmanager voor het raam. Zolang het “reclameobject” kleiner is dan een 10 vierkante centimeters wordt het namelijk niet belast in Zutphen.