Eerste stap in de goede richting

5 november 2013

Eerste stap in de goede richting

Gisterenavond besprak de gemeenteraad van Zutphen het SP voorstel om leegstaande panden om te bouwen tot kamerwoningen. De wethouder heeft de toezegging gedaan dan het college in juni 2014 met een plan komt. ‘Een eerste stap in de goede richting’, aldus SP woordvoerder Engbert Gründemann.

ROOD, de jongerenvereniging van de SP, voerde voorafgaand nog actie voor het plan. Zij hadden pal voor de ingang van het gemeentehuis een tentje opgezet. ROOD jongere Ellis Müller: ‘600 jongeren kunnen nergens terecht in Zutphen, waar moeten we gaan wonen? In tentjes? In Zutphen staan genoeg panden leeg. Als we die ombouwen tot goedkope kamerwoningen, dan kan de woningnood onder jongeren onder de 23 tot 50% worden teruggedrongen! Dan denk ik: iedereen heeft toch liever goedkope kamerwoningen, dan dure leegstand?’

Gründemann was duidelijk tijdens de raadsvergadering: ‘zolang ik hier al rondloop wordt er gepraat over woonvisies, maar daarmee lossen we de woningnood onder jongeren niet op. De gemeente moet nu snel iets gaan doen.’