Engbert Gründemann gekozen tot lijsttrekker SP Zutphen

27 november 2013

Engbert Gründemann gekozen tot lijsttrekker SP Zutphen

De SP heeft dinsdagavond 26 november een bijzondere Algemene Ledenvergadering gehouden. Engbert Gründemann is gekozen tot lijsttrekker, de kandidatenlijst is vastgesteld en het verkiezingsprogramma is aangenomen. “Nu is de SP organisatorisch helemaal op orde. Wij zijn klaar voor de verkiezingen”, zegt de kersverse lijsttrekker.

Gründemann is al jaren de drijvende kracht van de SP fractie in Zutphen. “Het kabinet van PvdA en VVD gooit gigantische bezuinigingen bij de gemeente over de schutting. We zochten iemand die in staat is zich door de dikke dossiers te worstelen zonder zich gek te laten maken, en iemand die in staat is door de mooie beleidspraatjes heen te prikken en te zien waar de voorstellen écht over gaan. Engbert kan dat, en daarom is hij de juiste man”, zegt Johan Oonk, voorzitter van de kandidatencommissie.

De lijst van de SP is opvallend. De meerderheid van de kandidaten zijn vrouw, en maar liefst een derde van de lijst is jonger dan 25 jaar. Ellen Verhoog, voormalig voorzitter waterscouting, staat 2 op de lijst. Ellis Müller, de voorzitter van ROOD Zutphen, de jongerenvereniging van de SP, staat op plek 5. De jongste is de 18-jarige Nadia Buiting, die maar net oud genoeg is om op de lijst te staan. Zij is al jaren actief bij de ROOD jongeren.

In het verkiezingsprogramma dat op de Algemene Ledenvergadering is aangenomen staan geen verrassingen. De speerpunten waarmee de SP de afgelopen maanden naam heeft gemaakt komen duidelijk naar voren: geen thuiszorgfiasco’s meer, meer inspraak bij de gebruikers van het nu decentraliserend sociale domein. De nieuwbouwplannen op het Gideonplein moeten worden teruggedraaid en we moeten een eind maken aan huisjesmelkers en woningnood problematiek.

Op de ledenvergadering werd ook afscheid genomen van Johan Oonk, die na jaren afdelingsvoorzitter te zijn geweest stopt. “Ik kan de club met een gerust hart achterlaten. Het barst bij de SP van het talent.” Hij kreeg van de leden de Zilveren Tomaat, als dank voor het opbouwen van de SP in Zutphen. Nils Müller is verkozen tot nieuwe afdelingsvoorzitter. Johan Oonk, en zijn vrouw en voormalig SP raadslid Marianne Oonk-Claassen, blijven nog wel lijstduwers bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014.