‘De SP gaat samen met de mensen de status quo veranderen’

6 december 2013

‘De SP gaat samen met de mensen de status quo veranderen’

INTERVIEW MET ENGBERT GRÜNDEMANN, LIJSTTREKKER SP ZUTPHEN

Ruim drie maand voor de verkiezingen schuift de Zutphense SP Engbert Gründemann als nieuwe lijsttrekker naar voren. Achter de schermen is hij al jaren de drijvende kracht van de SP fractie. Nu gaat hij zelf de raad in.

Wat vind je van de kandidatenlijst die gisterenavond gepresenteerd is? Die staat bol van nieuw talent en jong enthousiasme! Ik ben trots dat ik deze lijst mag aanvoeren.

Hoeveel zetels verwacht je dat de SP gaat halen in Zutphen? Vier.

Dat zou een verdubbeling ten opzichte van 2010 betekenen. Verwacht je echt dat de SP groter wordt dan ooit tevoren? Is dat niet wat optimistisch? De SP heeft de afgelopen jaren laten zien dat we anders zijn dan de vaste kliek in de Zutphense politiek. Het is inmiddels duidelijk dat wij er zijn voor de mensen in de thuiszorg en dat wij de bondgenoot zijn van de cultuur en erfgoedliefhebbers die blijven knokken tegen nieuwbouwplannen op het Gideonplein. Wij zijn de bondgenoot van de jongeren, van ondernemers, van woningzoekenden, van zwemliefhebbers, van werkzoekenden en ga zo maar door. We doen niet mee aan de mooie praatjes in de raad, maar knokken zij aan zij met de bevolking voor hun belangen, en helpen hen via ons werk binnen en buiten de raad hun aspiraties te realiseren. Daar ben ik trots op. Onze kiezers weten dit en ik denk dat we daarvoor beloond gaan worden.

Je bent al jaren actief in de Zutphense politiek, waarom ga je nu pas zelf de raad in? Het was lange tijd niet zeker of ik in Nederland zou blijven. Ik heb jarenlang voor bilaterale organisaties en de VN in Bangladesh en Sri Lanka en India gewerkt en het buitenland blijft boeiend. Maar toen de kandidatencommissie een paar weken geleden een beroep op mij deed, heb ik er voor gekozen in Nederland te blijven. Er is hier de komende jaren genoeg werk te verzetten.

In het buitenland reed je rond in een auto met chauffeur. Hoe wordt iemand die zich laat rijden lijsttrekker van de SP? Haha. Nou, dat klinkt erger dan het is hoor. Een auto met chauffeur was voor VN personeel verplicht. Het is in dergelijke landen vaak veel te gevaarlijk zelf te rijden. Dan kun je beter een lokale chauffeur inhuren.

De kandidatencommissie heeft je voorgedragen, omdat je zeer kundig en ervaren bent. Welke ervaringen uit je voormalige werk neem je mee naar de Zutphense politiek? De focus bij het ontwikkelingswerk waar ik met name bij betrokken was, lag op het ontwikkelen van strategieën, die mensen zelf in staat stellen hun problemen aan te pakken en hun keuzemogelijkheden blijvend te vergroten. Ik heb in mijn werk geleerd dat als je zaken zo helpt te organiseren dat de mensen voor wie je het doet een onderdeel uit maken van de oplossing, dat ontwikkelingswerk langzaamaan overbodig wordt.

Dit is precies wat de SP ook wil: de bevolking het heft in eigen handen laten nemen voor een menselijker en socialer Nederland. Of het nu om het realiseren van skatebaanverlichting, of het stoppen van onrecht gaat. Er is geen enkele andere partij in Zutphen die daar zoveel ervaring in heeft als de SP.

Dus het is je doel om de SP overbodig te maken? Dat is een bijzondere doelstelling voor een SP lijsttrekker. Ik hoop dat er een dag komt dat wij niet meer nodig zijn. Maar zolang die dag er nog niet is –en die is er nog lang niet-, moet de SP samen met de mensen proberen de status quo te veranderen.

Wat bedoel je daar precies mee? De Rijksoverheid gooit grote bezuinigingen bij de gemeenten over de schutting. Het Plein, de instelling die de sociale zekerheid voor zo’n 20 procent van de bevolking in Zutphen regelt, gaat daardoor extra taken krijgen met alle gevolgen van dien. De daadwerkelijke gebruikers van deze regelingen hebben echter niet of nauwelijks inspraak over dit transitieproces en zijn niet vertegenwoordigd in het bestuur van Het Plein. Hierdoor dreigt de menselijke maat nóg meer uit het oog te worden verloren. Om dat te voorkomen, moeten we die instelling democratiseren. Oftewel, de mensen die te maken hebben met Het Plein moeten er ook invloed op hebben, zodat ze de menselijke maat voorop kunnen blijven stellen. Als dat ons lukt, dan veranderen we de bestaande toestand: de status quo. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Noem er eens een paar… We willen een einde aan het keer op keer korten op de thuiszorg via het aanbestedingsvirus dat in Zutphen rondwaart. Andere gemeenten hebben aangetoond dat er ook bezuinigd kan worden via overleg en onderhandelingen met de zorgaanbieders. Bonsai, is een mensvriendelijker bezuinigingsmethode dan de snoei- en hakmesmethode die het huidige college van B&W hanteert. We willen ook de woningnood fors terugbrengen door leegstaande panden om te bouwen tot kamerwoningen. En we willen het Broederenkloosterproject terugdraaien, en voorkomen dat zo’n prestigeproject ooit nog eens van de grond komt. Dit willen we door de bevolking veel meer échte inspraak te geven. Dat zijn allemaal unieke SP standpunten. We hebben er nog veel meer. Die staan in ons verkiezingsprogramma.

Het verkiezingsprogramma van de SP heet ‘solidaritijd’. Wat slordig, zo’n spelfout… Dat is natuurlijk geen spelfout. We vatten zo in één woord samen waar ons verkiezingsprogramma voor staat: er komen gigantische bezuinigingen richting de gemeenten en dat zal schade gaan veroorzaken. Om die schade zoveel als mogelijk te beperken is nu meer dan ooit solidariteit nodig. Daarom is het nu tijd voor solidariteit.