Alleen SP en CU komen op voor kleine ondernemer

14 januari 2014

Alleen SP en CU komen op voor kleine ondernemer

In de forumvergadering van maandag 13 januari bleken de SP en de ChristenUnie alleen te staan in hun voorstel om kleine ondernemers een rustdag te gunnen. SP woordvoerder Engbert Gründemann is ontstemd: “De PvdA is zijn sociale gezicht verloren, en het CDA vindt het gezinsleven blijkbaar toch niet zo belangrijk.”

Gründemann: “Als kleine winkeliers op zondag dicht blijven, terwijl grote winkelketens open kunnen zijn, lopen zij veel geld mis. Een poulier gaf ons aan dat hij op jaarbasis zo’n € 10.000,- minder winst heeft als hij ’s zondags niet open gaat. Je kunt dan niet meer spreken van de zogenaamde ‘vrije keuze’ om open te gaan of niet. Politieke partijen die dat zeggen, hebben geen realistisch beeld van de werkelijkheid.”

“Een winkelier kan naast ondernemer ook vader, moeder of mantelzorger zijn. Zij hebben daarom ook recht op een dagje vrij, net als iedereen. Het valt me vooral tegen van de PvdA en het CDA. De PvdA is zijn sociale gezicht verloren, en het CDA vindt het gezinsleven blijkbaar toch niet zo belangrijk.”

De winkelruimtes in de historische binnenstad zijn vaak heel klein. Voor kleinere winkels is extra personeel inhuren vaak geen optie. Dat is op de lange termijn niet vol te houden. De grote winkelketens kunnen in het weekend hun vaste personeel vervangen door goedkope dagloners die het minimum jeugdloon betaald krijgen. Uiteindelijk houd je dan een grote eenheidsworst over van grote winkelketens, die geen behoefte hebben aan de kleine winkelruimtes die beschikbaar zijn in de binnenstad. Meer leegstand zal het uiteindelijk gevolg zijn. Dat is iets waar Zutphen niet aantrekkelijker op wordt en de SP zich dus sterk tegen verzet.

De SP blijft zich inzetten voor de kleine Zutphense ondernemer. Volgens Gründemann wordt hun stem te weinig gehoord in de vergaderzalen van de Zutphense politici.