Lijsttrekkers op scherp tijdens FNV-debat

7 maart 2014

Lijsttrekkers op scherp tijdens FNV-debat

Woensdagavond hield Abvakabo FNV in café-restaurant De Pauw een lijsttrekkersdebat over zorg en werkgelegenheid. De vakbond organiseerde het debat om de lijsttrekkers over deze thema’s aan de tand te voelen. Na een kort introductiepraatje van iedere politicus kwamen de vragen en vooral de zorgen uit de zaal.

Drie van de negen lijsttrekkers zijn op dit moment ook wethouder. Zowel over de sociale werkvoorziening Delta als over de thuiszorg in Zutphen werd hen het vuur aan de schenen gelegd. Het zwartboek met misstanden bij Delta kwam ter sprake. Patricia Withagen is lijsttrekker van Groenlinks, wethouder en bestuurder van Delta, zij ‘kon zich niet vinden’ in de conclusies van dit zwartboek. De eerste concrete afspraak van de avond werd gemaakt: Withagen en de vakbondsbestuurder trokken de agenda’s om hierover door te praten.

SP-lijsttrekker Gründemann: "Veel mooie woorden ineens van de wethouder, maar ik geloof het allemaal niet zo."
                                                                                      Fotograaf Hettema

Het andere heikele punt was de aanbesteding van de thuiszorg in Zutphen. Hans La Rose, huidig wethouder en lijsttrekker voor de Stadspartij gaf de vragenstellers uit het publiek gelijk dat zorgmedewerkers fatsoenlijk loon moeten verdienen en dat er niet geconcurreerd moet worden op arbeidsvoorwaarden. “Vier jaar lang heeft u de kans gehad,” zei SP-lijsttrekker Engbert Gründemann hierop. “Vier jaar lang zat u aan de knoppen en was er sprake van loondumping en massaontslag. En nu beweert u dat het allemaal beter moet? Veel mooie woorden ineens, maar ik geloof het allemaal niet zo.”

Het woord ‘participatiemaatschappij’ viel deze avond ook. PvdA-lijsttrekker en wethouder Annelies de Jonge sprak veel met termen als ‘meedoen met de samenleving’ en ‘initiatieven van burgers ondersteunen’. Hierop kwam de reactie van een mevrouw uit het publiek: “Ik vind participatie heel leuk, maar als ouderen er afhankelijk van worden, gaan we terug naar de middeleeuwen.”

SP-lijsttrekker gründemann tijdens de pauze in gesprek met het publiek.                                                                        Fotograaf Hettema

Landelijk bondsvoorzitter Corrie van Brenk van Abvakabo FNV leidde het debat. Iedere onwaarheid op het gebied van zorg en werkgelegenheid zette zij meteen recht. Aan het eind van de avond wees van Brenk op het bloemetje dat voor iedere lijsttrekker op tafel stond. Van Brenk: “Weten jullie wat voor bloemetje dit is? Een Vergeetmenietje. Die mogen jullie mee naar huis nemen, zodat jullie ook na de verkiezingen deze avond en de kiezers niet zullen vergeten.”