SP in actie voor zorg in Zutphen

19 april 2014

SP in actie voor zorg in Zutphen

De SP in Zutphen stond zaterdag op de Maatschappelijke Markt om actie te voeren voor de zorg in Zutphen. Zij haalden op ansichtkaarten handtekeningen op tegen de sluiting van 800 van de 1300 verzorgingshuizen in Nederland. Dat in combinatie met de plannen van het rechtse College in Zutphen dat nu in de maak is, zal desastreus uitpakken.

‘De plannen van het kabinet zorgen ervoor dat ouderen verplicht langer thuis moeten wonen,’ zegt SP fractievoorzitter Engbert Gründemann, ‘tegelijkertijd zorgen de plannen van de mogelijk nieuwe coalitie ervoor dat de Rijksbezuinigingen op zorg één-op-één door worden gevoerd. Daardoor kunnen ouderen helemaal niet thuis wonen. Bijna de helft van de thuiszorg verdwijnt! Het is een giftige cocktail voor de zorg voor ouderen.’

Het Rijk maakt de gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Huishoudelijke Hulp, terwijl het Rijk daar tegelijkertijd 40% op bezuinigt. Het college dat nu in de maak is, is van plan om die bezuiniging rechtstreeks door te voeren. De bezuiniging willen de beoogde coalitiepartijen realiseren door goedkoper aan te besteden en minder uren huishoudelijke hulp toe te kennen. Dat zal volgens de SP opnieuw leiden tot thuiszorgfaisco's. Tijdens de onderhandelingen werd de SP op de reservebank gezet omdat zij deze Rijksbezuinigingen op zorg wil verzachten.

‘Het plan om de thuiszorg te gaan betalen met alléén de budgetten die het Rijk daar voor geeft is een desastreus plan,’ aldus Gründemann, ‘vooral omdat 800 van de 1300 verzorgingshuizen in Nederland gaan sluiten. Ouderen moeten verplicht langer thuis blijven wonen terwijl de thuiszorg ontbreekt. Daar komt bij dat duizenden zorgmedewerkers hun baan verliezen.’