Onderhandelingen sociale coalitie verlopen goed

17 mei 2014

Onderhandelingen sociale coalitie verlopen goed

De onderhandelingen tussen SP, BurgerBelang, PvdA, CDA en de CU verlopen goed. Formateur André Oldenkamp heeft gisteren in een persbericht laten weten dat hij verwacht dat Zutphen op 10 juni een nieuw college heeft.

Tot een paar weken geleden probeerde de toenmalige formateur Pieter van Veen een liberale coalitie te formeren in Zutphen, bestaande uit BurgerBelang, VVD, D66 en GL. Die formatie is mislukt, waardoor de weg vrij was voor een sociale coalitie.

‘De sfeer is heel erg goed,’ zegt Nils Müller, voorzitter van de SP in Zutphen en samen met fractievoorzitter Engbert Gründemann onderhandelaar namens de SP, ‘de transities in het sociale domein en bijgaande bezuinigingen vanuit het Rijk en het Broederenkloosterproject vormen natuurlijk belangrijke onderwerpen, maar we praten ook over veel andere zaken. Wij hopen dat we binnenkort een mooi coalitieprogramma hebben waar we met trots mee terug kunnen naar onze achterban. Uiteindelijk gaan zij er natuurlijk over of het programma voldoende is of niet.’

SP'ers op campagne vlak voor de verkiezingsoverwinning op 19 maart

Op 3 juni vindt er naar verwachting een Algemene Ledenvergadering plaats waarop de fractie en de onderhandelaars het coalitieprogramma presenteren aan de SP-leden. Dan zal duidelijk worden of het vertrouwen dat de achterban 19 maart aan de partij gaf terecht was. Op die vergadering zal er gestemd worden over deelname aan het bestuur van Zutphen. Het zou voor het eerst in de geschiedenis zijn dat de SP in deze stad een wethouder levert.