SP: Brede coalitie nu mogelijk

7 juni 2014

SP: Brede coalitie nu mogelijk

De SP staat positief tegenover het advies van informateur Helmie Huijbregts om onderzoek te doen naar een brede coalitie, bestaande uit SP, PvdA, GL, CDA/CU en de VVD. "Wij geloven dat de kans van slagen van zo'n brede coalitie is toegenomen, nu het besluit Broederenklooster is opgeschort" aldus SP-onderhandelaar Engbert Gründemann.

“Nu al de tien politieke partijen in Zutphen gezamenlijk hebben besloten een initiatiefvoorstel in te dienen om het destijds, vlak voor de verkiezingen doorgeduwde raadbesluit over het Broederen-klooster op te schorten, is er eindelijk ruimte gecreëerd om een brede nieuwe coalitie te vormen. Als de coalitie is gevormd, kunnen we naar alternatieven zoeken.”

Het nieuwe college zal twee alternatieven gaan onderzoeken. Het eerste alternatief gaat uit van zo min mogelijk nieuwbouw, het tweede alternatief gaat uit van minimale investering en geen nieuwbouw. Uiteindelijk zal de raad in december kiezen tussen één van de twee alternatieven, of alsnog voor het oude Broederenkloosterproject.

De SP is tevreden over het initiatiefvoorstel, maar heeft ook water bij de wijn moeten doen om het raadsbrede initiatiefvoorstel tot stand te brengen. “In principe zagen wij niet veel in het samenvoegen van musea, maar we zouden daar mee kunnen leven, mits er door de investering en het samenvoegen een structurele bezuiniging wordt gerealiseerd en mits er geen nieuwbouw komt.”

Door de inspanningen van informateur Helmi Huijbregts lijkt het er op dat de bereidheid van alle partijen om de samenwerking aan te gaan flink is gegroeid. Daardoor is het nu mogelijk een brede meerderheidscoalitie te gaan onderzoeken, bestaande uit SP (5), PvdA (3), GL (3), CDA/CU (3) en de VVD (3).

Na de twee mislukte formatiepogingen op initiatief van BurgerBelang start nu een derde formatiepoging. Ditmaal op SP initiatief.  Maar voor de SP betekent dat niet automatisch dat deze derde poging ten kosten van alles moet slagen. “Natuurlijk,” aldus Gründemann, “we moeten er keihard aan gaan werken, en ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken, maar niet ten koste van alles natuurlijk. Zo blijft zorg een voor de SP ontzettend belangrijk thema.”