SP voor het eerst in geschiedenis in gemeentebestuur Zutphen

27 juni 2014

SP voor het eerst in geschiedenis in gemeentebestuur Zutphen

Voor het eerst in de geschiedenis maakt de SP deel uit van het gemeentebestuur van Zutphen. Vrijdagochtend presenteerden de partijen (SP, PvdA, GroenLinks, VVD en CDA/CU) het collegeprogramma. Samen vormen zij het nieuwe college van Burgermeester en Wethouders. "Uit dit programma blijkt dat het nieuwe college alles doet om de klappen van het kabinet op te vangen," zegt beoogd fractievoorzitter Ellen Verhoog.

“Dit is een prachtig sluitstuk van de opmars van de SP naar de gemeentebesturen van Nederland,” aldus Ellen Verhoog, “ik ben apetrots op dit akkoord en ik heb er vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen.” Verhoog zal naar alle waarschijnlijkheid het stokje als fractievoorzitter van Engbert Gründemann overnemen, omdat Gründemann wethouder wordt.

Op 19 maart boekte de SP in Zutphen een historische verkiezingszege. De SP ging van 1 naar 5 zetels en is daarmee vervijfvoudigd, de grootste winnaar en groter dan ooit tevoren. Nu doet de SP voor het eerst in de geschiedenis mee in het bestuur van Zutphen. “En dat in een tijd dat het kabinet de ene na de andere bezuiniging bij de gemeente over de schutting gooit,” aldus Verhoog, “uit dit programma blijkt dat het nieuwe college alles doet om de klappen van het kabinet op te vangen.”

Zo staat in het collegeprogramma dat iedereen die zorg nodig heeft, ook echt zorg krijgt en dat daar een speciale reservepot voor vrij wordt gemaakt. De eerstelijns zorgverleners hebben een centrale functie in het bepalen van wie zorg nodig heeft.

De SP is met meer onderhandelingsresultaten erg tevreden. Zo wordt er niet meer bezuinigd op de salarissen van zorgmedewerkers, wordt er eindelijk serieus actie ondernomen voor de ombouw van leegstaande panden tot kamerwoningen en nemen de coalitiepartijen in het collegeprogramma het voornemen de tweedeling in Zutphen te verminderen. Het zijn allemaal onderwerpen waar de SP de afgelopen jaren actie voor heeft gevoerd. Ook gaan wethouders 20% minder verdienen. Dat was al lange tijd de wens van de SP. “Wij hadden liever gezien dat wethouders 40% minder gingen verdienen,” aldus Ellen Verhoog, “maar om tot een akkoord te komen moet je water bij de wijn doen. Hier konden wij mee leven.”

Een ander belangrijk thema tijdens de verkiezingen was het Broederenkloosterproject. Daarover is niets in het akkoord opgenomen, omdat in mei al werd besloten dat het besluit tot de bouw van het dure museum wordt opgeschort. In december beslist de raad over de vervolgstappen en kiest zij tussen de oude variant of twee nieuwe varianten die nu onderzocht worden.

De vijf beoogde wethouders, die donderdag 3 juli geïnstalleerd zullen worden en in deeltijd (ieder 80%) aan de slag zullen gaan. Boven v.l.n.r. Engbert Gründemann (SP), Coby Pennings (CDA/CU), Oege Bosch (VVD). Onder v.l.n.r. Patricia Withagen (GL), Annelies de Jonge (PvdA).