"Verdere uitbreiding azc geen optie"

22 augustus 2014

"Verdere uitbreiding azc geen optie"

Tijdens een rondgang bij omwonenden van het toekomstige asielzoekerscentrum aan de Voorsterallee heeft de SP geruchten opgepikt dat het aantal op te vangen asielzoekers nog hoger zou kunnen worden dan het tot nu toe steeds genoemde aantal. In een reactie hierop zegt wethouder Engbert Gründemann dat deze nog verdere uitbreiding geen optie is.

Donderdagavond ging de SP de deuren langs in de Sonnebergstraat en de van Essenstraat om daar te horen wat de omwonenden vinden van de komst van het asielzoekerscentrum in hun buurt. De SP gaat vaak de buurt in om te horen van mensen wat ze van actuele kwesties vinden.

Tijdens deze rondgang bleek een van de bewoners in bezit te zijn van een document dat vragen opriep. Zo is op pagina 13 het volgende te lezen:

“Door gebouw B te voorzien van een zgn. hotelstructuur worden hierdoor nog een 220 extra plekken gecreëerd die bij calamiteiten volledig als tweepersoonskamers kunnen worden ingezet.

Verder staat op pagina 18 van het desbetreffende document:

“De nieuwe locatie is flexibel inzetbaar en op het terrein is de mogelijkheid voorhanden om in de toekomst nog gebouwen toe te voegen, waardoor extra capaciteit kan worden toegevoegd.”

SP-afdelingsvoorzitter Nils Müller: “De tekst is onduidelijk en roept vragen op. Verwarring zaaien is wel het laatste dat het COA nu moet doen.”

Desgevraagd laat wethouder Engbert Gründemann het volgende weten: “Een nog verdere uitbreiding van het aantal op te vangen asielzoekers is geen optie. Daar zal de gemeente niet mee akkoord gaan. Het aantal dat het COA tot nu toe genoemd heeft levert al genoeg discussie op.”