SP lost verkiezingsbelofte in: Exit Broederenklooster

17 december 2014

SP lost verkiezingsbelofte in: Exit Broederenklooster

Eindelijk is het dan zo ver. Na een jarenlange strijd van de Zutphense bevolking is het prestigeproject Broederenklooster dinsdagavond door de voltallige gemeenteraad ingeruild voor een alternatief.

In oktober 2012 begon een lange strijd van de Zutphense bevolking en de SP tegen de komst van het miljoenen kostende museum dat geplaatst zou moeten worden op het Gideonplein, precies op de plek van een belangrijk oorlogsmonument. Niets leek de voormalige bestuurders van Zutphen nog tegen te kunnen houden, maar meer dan twee jaar later, december 2014, is het dan toch gelukt: de voltallige raad stemde in met het alternatief. Vol enthousiasme praat iedereen over de komst van het nieuwe museum op het ’s-Gravenhof als alternatief voor het prestigeproject Broederenklooster. En terecht.

Foto: Mathijs ten Broeke

Het Gideonplein

Het Broederenkloosterproject was een plan voor een miljoenen kostend museum op het Gideonplein, pal voor de Broederenkerk. Het plan kwam volledig uit de koker van het toenmalige gemeentebestuur. Er was geen inbreng verzameld uit de samenleving, geen deskundig onderzoek gedaan en er lag geen deugdelijk plan. Er zou gebouwd worden op het Gideonplein, pal voor de prachtige Broederenkerk. Dat monument is ter nagedachtenis aan het bombardement van 14 oktober 1944 opgericht en is nog altijd een plek van herdenking en troost. Een litteken dat bij Zutphen is gaan horen. Maar het moest wijken voor een prestigeproject, waarvan de onderbouwing aan alle kanten rammelde: een voedingsbodem voor conflict.

Foto: Mathijs ten Broeke

Alternatieve locatie op het 's-Gravenhof

Tegen de verwachting van de wethouder in bleek de bevolking van Zutphen bijzonder strijdbaar. Dit lieten ze niet gebeuren. Samen met hen richtte de SP een actiecomité op, bestaande uit een bont gezelschap van meer dan 40 inwoners maar ook politici die om tal van redenen tegen het prestigeproject waren. Ludieke acties, petities, enquêtes, alles werd gedaan om dit onzinnig plan te stoppen. Met succes. Het actiecomité strijd geleverd en steeds meer raadsleden op andere gedachten gebracht.

Oude plan Broederenklooster

Slechts twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen werd het omstreden plan nog vlug in stemming gebracht en met minimale meerderheid aangenomen. De SP maakte de belofte dat ze er na de verkiezingen alles aan zou doen het Broederenkloosterproject alsnog te stoppen. Ze werden voor gek verklaard. Maar met steun van de bevolking wist de SP haar poot stijf te houden. Met succes: na weken onderhandelen werd besloten dat de alternatieven voor het Broederenkloosterproject eindelijk serieus onderzocht moesten worden. En nu blijkt de gehele gemeenteraad van Zutphen voor het alternatief te zijn: een prachtig plan waarin rekening wordt gehouden met cultuur en historie, in plaats van het wegvegen daarvan. De SP heeft haar verkiezingsbelofte ingelost.

Bijna de gehele gemeenteraad is vol trots opzichzelf vanwege het 'omdenken'. SP-raadslid Mathijs ten Broeke begrijpt dat, maar denkt er toch anders over: "Die omslag in het denken kwam niet door de gemeenteraad. Niet door het college. Maar door de mensen die actie voerden tegen dit prestigeproject die hier vanavond op de publieke tribune aanwezig zijn. Zij verdienen alle bewondering."