GroenLinks en SP voeren samen actie voor de zorg

13 juni 2015

GroenLinks en SP voeren samen actie voor de zorg

Foto: GroenLinks Zutphen

Vrijdag 12 juni zijn GroenLinks en de SP samen de straat op gegaan om handtekeningen te verzamelen tegen de bezuinigingen in de zorg. Met deze actie sluiten de partijen aan bij de volkspetitie van de FNV en CNV. De vakbonden hebben inmiddels al 300.000 handtekeningen verzameld.

Zorg al jaren onder druk

De kwaliteit van zorg in de verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg staat volgens GroenLinks en SP al jaren onder druk. De partijen delen hun zorgen als het gaat om de bezuinigingen en trekken samen op om zoveel mogelijk mensen te laten tekenen. Want hoe groter en krachtiger het gezamenlijke geluid, hoe meer kans dit biedt om de bezuinigingen in de zorg tegen te houden.

Goede zorg in de buurt

Beide partijen hebben zorg hoog op hun agenda staan. GroenLinks woordvoerster Liza Luesink:

"De veranderingen in de zorg bieden kansen om de zorg beter en dichter bij mensen te organiseren, maar in combinatie met bezuinigingen wordt dit een haast onmogelijke opgave. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 was de afdeling met landelijk gezien de meeste handtekeningen al zeer succesvol in de Zorgpetitie van GroenLinks."

SP’er Mathijs ten Broeke:

Foto: SP
“Iedereen die zorg nodig heeft hoort zorg te krijgen. Terwijl verzorgingshuizen sluiten en mensen langer thuis blijven wonen, bezuinigt dit PvdA/VVD-kabinet schaamteloos op de thuiszorg. Daarbij ontstaan er grote verschillen tussen gemeenten: In Lochem bijvoorbeeld is de huishoudelijke zorg wegbezuinigd, in Zutphen strijden we voor fatsoenlijke zorg, toegankelijk voor wie het nodig heeft. Dit is keihard tegen de rechtse wind in fietsen, maar het kan en het moet. Toch brengen we liever die PvdA/VVD-stormwind tot bedaren, de volkspetitie is een middel daartoe.”