‘Schaf het jeugdloon af in Zutphen’

17 november 2015

‘Schaf het jeugdloon af in Zutphen’

Foto: SP

De SP wil een einde aan het structureel onderbetalen van jongeren en stelt daarom voor om het jeugdloon in Zutphen af te schaffen. Maandagavond diende de SP-fractie hierover een motie in, die ertoe leidt dat volwassen jongeren gewoon recht hebben op tenminste het wettelijk minimumloon.

SP-raadslid Ellis Müller: “Na je achttiende verjaardag ben je volwassen. Je mag autorijden, alcohol drinken, stemmen en je bent verantwoordelijk voor je eigen schulden. Maar je hebt nog geen recht op hetzelfde loon als andere volwassenen. Een 18-jarige moet het doen van maar 4,5 euro bruto per uur, terwijl hij in de winkel wel dezelfde prijs betaalt als een volwassene. Dat vindt de SP asociaal en niet van deze tijd. Voor gelijk werk hoor je ook gelijk loon te krijgen.”

Foto: SP

Eerder dit jaar kwam de nieuwe jongerenbeweging Young&United in actie tegen deze leeftijdsdiscriminatie. ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, heeft haar steun uitgesproken en meegestreden voor hun eisen. Op 10 oktober organiseerde Young&United een demonstratie in Amsterdam waarbij zo’n 2000 jongeren aanwezig waren. De petitie tegen het jeugdloon is door meer dan 100.000 mensen ondertekend.

In motie wordt het Zutphense gemeentebestuur opgedragen om binnen de eigen organisatie alle jongeren van 18 tot 23 jaar oud tenminste het wettelijk minimumloon te betalen, in plaats van het jeugdloon. Ook bij overeenkomsten met bedrijven moet als voorwaarde worden gesteld dat er geen jeugdloon gehanteerd wordt. Daarnaast moet Zutphen samen met de andere jeugdloonvrije gemeenten de minister en Tweede Kamer oproepen om zo gauw mogelijk een einde te maken aan het jeugdloon. Müller:

"Tot vorig jaar werd er niet over het jeugdloon gesproken. Door actie te voeren hebben de activisten van Young&United het jeugdloon op de kaart gezet. Inmiddels is er een meerderheid in de Tweede Kamer om het jeugdloon te verhogen. De gemeenten Amsterdam, Zwolle, Den Haag, Heerlen en Nijmegen verklaarden zich eerder al jeugdloonvrij. De hoogste tijd om in Zutphen het jeugdloon af te schaffen en jongeren die voor de gemeente werken een volwaardig loon te bieden.”

De komende weken zal de motie besproken worden, dan moet blijken of er genoeg politieke steun is om van dit voorstel voor sociale verbetering werkelijkheid te maken. Inmiddels hebben Groenlinks en de PvdA hun steun al uitgesproken.