'Alles op alles om Hanzehof te behouden'

1 december 2015

'Alles op alles om Hanzehof te behouden'

Foto: SP

In het bijzijn van ruim honderd mensen die theater de Hanzehof niet verloren willen laten gaan, is maandagavond in het gemeentehuis over de toekomst van de Hanzehof gesproken. SP-raadslid Mathijs ten Broeke heeft gepleit voor het behoud van deze Zutphense plek voor de podiumkunsten en dat de waarde van zoiets wezenlijks als cultuur niet in geld is uit te drukken.

Iedere stad die zichzelf serieus neemt heeft een plek nodig om podiumkunsten te kunnen laten zien. Waar mensen, jong en oud, zichzelf een spiegel kunnen voorhouden en verrijkt worden door het onverwachtte. Te bezinnen. Te voelen. Te genieten. En af en toe, kan dat mooi in kleine zaaltjes en grote kroegen. Maar het grotere werk verdient het om aanschouwt te worden in een echte schouwburg. De SP is van mening dat we alles op alles moeten zetten om het theater in Zutphen te behouden.

In 1977 is dit theater, met deze omvang, naast de buitensociëteit gebouwd. Misschien voor die tijd heel vooruitstrevend, ik was er niet bij, maar destijds kon al wel geconcludeerd worden dat het hele complex wellicht een maatje te groot is voor Zutphen en dat de prestige van toen, nu duur betaald zou worden. Daarbij is later nog eens de keuze gemaakt om niet alleen het beheer maar ook het eigendom van het pand in handen van het theater te leggen, waardoor het theater zich nu veel teveel met het onderhouden van vastgoed bezig moet houden, i.p.v. alle inwoners van cultuur te voorzien.

De SP wil dat de Hanzehof zich alleen hoeft te concentreren op een kwalitatief goed programma en op het betrekken van de bevolking; in plaats van het opstellen van bezuinigingsprogramma’s en plannen van aanpak.

De Hanzehof in stand houden is wat er moet gebeuren. Daar hoort wat de SP betreft niet bij dat de Stichting Hanzehof elke vijf jaar ritueel om geld moet komen bedelen, dat wij dan hier over een plan van aanpak moeten praten en dat wij vervolgens onze schouwburg weer een paar jaar op pad sturen. Nee, laten we uitspreken dat de hele gemeenschap baat heeft bij een goede schouwburg en dat we daar met ons allen ook wat voor over hebben. Met daarbij het besef dat niet alles wat van waarde is, ook geld oplevert.

In 2008 gaf de overheid miljarden uit om banken te redden, waardoor gemeenten overal in het land nu moeten bezuinigen. De banken gaan weer op de oude tour verder, maar lokaal leidt het tot de verschraling van de beschaving. Dat is niet onze weg. Helaas moeten we inderdaad van een 'noodscenario' spreken.

Het verhogen van het aantal incidentele festiviteiten lijkt ons een goed plan, mits in goed overleg met en instemming van buurtbewoners. Niet alleen voor de Hanzehof, maar ook voor de andere horeca in de gemeente, daar mag het dus zeker niet van ten koste gaan. En als het nodig is, dan is betaald parkeren tijdens voorstellingen wat ons betreft een reële optie.

Wat de SP absoluut niet reëel vindt, is om opnieuw een onderzoeksbureau erbij te halen en voor € 30.000,- te laten onderzoeken wat het betekent om alleen de Buitensociëteit overeind te houden en de rest op te doeken. Een vraag aan het college, maar ook aan Forumleden die het met het college eens zijn: Waarom €30.000,- uitgeven aan een onderzoek, terwijl er al zo uitvoerig gekeken en becijferd is. We kunnen blijven onderzoeken en scenario's bedenken, net zo lang totdat er een theatervoorstelling van gemaakt zou kunnen worden.

Voor ons staat als een paal boven water dat theater de moeite van het betalen waard is. En zolang de plek waar de podiumkunst te bewonderen is, een plek van de hele gemeenschap is, dan is het ons er alles aan gelegen om deze overeind te houden. Een kwestie van beschaving.