SP trekt steun aan Loek Hermans in

25 december 2015

SP trekt steun aan Loek Hermans in

Foto: SP

Het negeren van de storm aan
kritiek die opstak na de aankondiging dat Loek Hermans waarnemend burgemeester van Zutphen zou worden, is voor de SP reden om haar steun aan deze dubieuze voordracht in te trekken. Mathijs ten Broeke, SP-fractievoorzitter: “Hermans weigert te reageren op de kritiek en wacht totdat de storm is overgewaaid. Dat is een burgemeester van Zutphen onwaardig. Ik heb gezegd Hermans te beoordelen op zijn merites. Dat doe ik nu, en dat oordeel is negatief.”

Ten Broeke liet de vertrouwenscommissie weten dat hij vrijdag wil horen wanneer Hermans met een reactie komt, en dat hij anders zijn steun intrekt. Toen commissaris van de koning Clemens Cornielje daarop liet weten dat deze reactie niet zal verschijnen, was voor hem de maat vol. Ten Broeke:

Foto: SP
“De afspraak was dat Hermans vlak na de bekendmaking met een verklaring zou komen over hoe hij zelf zijn Meavita-verleden beoordeelt en hoe hij het voor zich ziet om in Zutphen aan de slag te gaan.”

“Wanneer de hoofdrolspeler wegduikt bij een lading terechte kritiek, dan belooft dat weinig goeds voor de toekomstige negen maanden.”

De SP eist dat de commissaris van de koning een nieuwe kandidaat voordraagt.

“Eentje zonder besmet verleden en iemand van buiten het old boys network. Volgens mij is dat niks teveel gevraagd.”