"Oekraïne-referendum is noodrem EU"

9 februari 2016

"Oekraïne-referendum is noodrem EU"

De politieke partijen GroenLinks en BurgerBelang verwijten de SP 'stemmingmakerij', omdat de SP voor een volwaardig Oekraine-referendum op 6 april is. De SP vindt dat er, zoals bij elke verkiezing, 25 stemlocaties moeten zijn in de gemeente Zutphen.

Voor het referendum over het verdrag met Oekraine wil de gemeente maar 18 stemhokjes plaatsen, in plaats van de gebruikelijke 25. "Merkwaardig," aldus SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke.

"Uit een peiling van EenVandaag blijkt dat 53% van de kiezers er zeker van is te gaan stemmen. Dat is hoger dan bij Europese Parlementsverkiezingen, waar de opkomst 41% was. En ook hoger dan de Provinciale Statenverkiezingen, waar de opkomst 49% was. Waarom zou pleiten voor het gebruikelijke aantal stemhokjes dan stemmingmakerij zijn?"

Ten Broeke kan de reactie van de coalitiepartijen wel verklaren:

"Het is logisch dat GroenLinks dit zegt, want ze zijn hartstikke voor het verdrag met Oekraine. Ze hebben er alle belang bij het referendum niet al te belangrijk te laten lijken. Maar het gaat wel degelijk ergens over. Want terwijl ze uit elkaar dreigt te vallen dendert de EU maar door in de richting van meer afzetmarkt en meer goedkope arbeidskrachten. Wij willen dat mensen 6 april gebruik maken van het referendum, van deze noodrem, door tegen te stemmen. Dit verdrag is namelijk vooral goed voor multinationals, maar slecht voor de bevolking van Oekraine, voor de bevolking van Europa en voor de bevolking van Nederland."

Volgens Ten Broeke had het gekissebis heel goed achterwege kunnen blijven:

"Ik ben benieuwd naar hun inhoudelijke verhaal; als ze daar mee zouden komen dan zou er geen gekissebis zijn, maar een goede discussie. Misschien hopen GroenLinks en BurgerBelang op een lage opkomst. De wens is vaak vader van de gedachte. Maar dan hebben ze geen rekening gehouden met de knallende campagne die wij gaan voeren."