Raadsmeerderheid blokkeert volwaardig referendum

2 februari 2016

Raadsmeerderheid blokkeert volwaardig referendum

Een meerderheid in de Zutphense gemeenteraad wil het aantal stemlocaties bij het Oekraïne-referendum op 6 april verminderen. Maandagavond verwierp de raad de SP-motie die leidt tot een volwaardig referendum, met evenveel stemlocaties als bij normale verkiezingen.

SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke is geschrokken dat zoveel volksvertegenwoordigers akkoord gaan met een uitgekleed referendum.

Foto: SP
“Het Oekraïne-referendum is de noodrem van Europa. Die noodrem is nu niet voor iedereen even goed bereikbaar als bij gewone verkiezingen. Als je een lage opkomst verwacht is dat juist een reden om geen drempel op te werpen, anders neem je de zeggenschap van mensen niet serieus. Dit moeten we niet bagatelliseren. Genoeg stemlocaties is daarom een vereiste.”

De SP in Zutphen vindt het een fout besluit van het college van burgemeesters en wethouders om minder stemhokjes te openen bij het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Op 6 april worden alle stemgerechtigde inwoners gevraagd om zich uit te spreken over de verdere uitbreiding van de EU. Ten Broeke: “Met het associatieverdrag gaat de EU een innige relatie aan met Oekraïne.” Het zogeheten associatieverdrag betekent intensieve samenwerking met- en is vaak een voorloper van lidmaatschap van de Europese Unie.

Het gemeentebestuur heeft besloten het aantal stemlocaties te verminderen van 25 naar 18. Ten Broeke:

“Dit is het eerste referendum in de geschiedenis dat door de bevolking zelf is afgedwongen. Dat is wennen. Dan moet je geen drempels opwerpen, maar juist alle drempels weghalen. Ruim baan voor de democratie, dus een volwaardig referendum. De bevolking moet gebruik kunnen maken van deze noodrem.”